Z detekcie tváre vieme určiť, kde sa osoba nachádza, odhadnúť jej pohlavie, vek či emóciu

FaceMedia je mladá slovenská firma, ktorá využíva umelú inteligenciu na analyzovanie správania zákazníkov v kamenných prevádzkach. Ich riešenie využívajú klienti z celého sveta, vrátane Wallmartu či Mercedes AMG. O tom, ako sa im podarilo pomocou analýzy zákazníkov zvýšiť predaje novej kolekcie o 30 % a aj o tom, ako toto riešenie predávajú, sme sa rozprávali so spoluzakladateľom, Dominikom Petrom.


Ako ste sa dostali k nápadu vytvoriť riešenie na rozpoznávanie tvárí pomocou umelej inteligencie?

Najskôr sme vyvíjali systémy na cielené zobrazovanie reklamy v nákupných centrách. Fungovalo by to podobne ako na internete. Zjednodušene povedané, bola by tam obrazovka a kamera, ktorá vie identifikovať, keď okolo prejde človek. Rozpoznala by jeho pohľad, odhadla vek a podľa toho vybrala reklamu, ktorá sa človeku v danom momente zobrazí.

Zistili sme, že by to bolo príliš komplikované. Nákupné centrá majú dohodnuté reklamné plochy s firmami, s ktorými dlhodobo spolupracujú a zmluvy sú na päť až desať rokov. Bolo by pre nás príliš finančne náročné dostať sa tam. Aj od investorov sme dostali feedback, že produkt je síce parádny, ale vedeli by to financovať len na Slovensku a v Česku. Ak by sme sa ale chceli rozrásť do Európy a do sveta a predbehnúť lokálnych hráčov, je to bez šance.

Preto sme náš produkt zmenili a vzniklo z toho to, čo robíme teraz. Venujeme sa štatistikám v obchodoch a na výstavách. Z detekcie tváre vieme určiť, kde sa osoba nachádza, vieme odhadnúť jej pohlavie, vek, emóciu a ako dlho v obchode zostala. Vzniknú nám z toho podobné štatistiky ako má na webe Google Analytics, ale my to máme v reálnom svete.


Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.


Dokážu tieto analytické dáta pomôcť predaju v obchodoch?

Dokážeme pomocou nich pripraviť napríklad heat mapu, čo je mapa pohybu zákazníkov po predajni. Majitelia obchodu vďaka tomu zistia, ktoré miesta sú najnavštevovanejšie a ktoré, naopak, ľudia nenavštevujú. Na základe toho vedia zmeniť pôdorys predajne. Napríklad dať do prednej časti novú kolekciu a dozadu staršiu. Toto ale záleží od konkrétnej predajne alebo značky.

Mali sme zákazníka, ktorému sme takto analyzovali dáta. Vyšlo nám, že najlepšie je dať novú kolekciu, naopak, dozadu. Potom všetci zákazníci išli v predajni dozadu a až následne sa vrátili dopredu, kde zaplatili a odišli preč. Predaj novej kolekcie takto stúpol o 30 % v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Náš klient dovtedy intuitívne nechával novú kolekciu stále vpredu, ale na základe našich dát to vymenil. Toto sú veci, ktoré bez zbierania dát objavíte len ťažko.

Spolupracujete so zaujímavými značkami v zahraničí – Wallmart v Brazílii, Mercedes AMG v Sydney a Taipei. Ako ste sa k takýmto klientom dostali?

Wallmart vznikol vďaka tomu, že máme v Brazílii menšiu pobočku. Ona je založená spoločne s naším lokálnym brazílskym partnerom, takže to šlo cez nich. K zákazníkom sa dostávame cez dva kanály. Buď sú to výstavy – ktoré momentálne ale nefungujú, kde sa prezentujú technológie pre retail, alebo sú to naši partneri. Nájdeme si partnera, ktorý sa venuje napríklad konzultáciám v retaile alebo návrhom nových riešení, podpíšeme s ním distribučnú dohodu a on má potom na starosti predaj v danom regióne.

Ako ste prišli na to, že práve tieto dva predajné kanály majú najväčšiu efektivitu?

Z mojich skúseností viem, že pre B2B v tomto segmente sú výstavy najdôležitejšie. Je ale potrebné mixovať ich s inými kanálmi, ako je online reklama či prezentácie. Často vyhrávajú vzťahy a práve na výstavách vieme naštartovať vzťah. Kľúčové je ísť na správne výstavy. Boli sme aj na pár startupových, ale zistili sme, že pre nás nemali veľký význam. Odporúčal by som skôr výstavy, ktoré sa zameriavajú čisto na segmenty, o ktoré máte záujem. My napríklad chodíme na retailové výstavy.

Počas pandémie a lockdownov je to, samozrejme, náročnejšie a väčšina výstav nefunguje. Existujú síce ich online verzie, ale tie sú komplikovanejšie a nejde to tak jednoducho. Robíme síce v IT, všetko je virtuálne, ale keď si môže zákazník náš produkt vyskúšať na vlastnej koži a vidí, ako funguje, má z toho úplne iný zážitok.


Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.


Ochrana osobných údajov je dnes oveľa prísnejšia ako v minulosti. Skomplikovala vám legislatíva GDPR predaje a biznis?

Skôr nám to pomohlo. Predtým bola táto problematika v rámci Európskej únie roztrieštená. Bola tu spoločná legislatíva, ale každá krajina mala trochu iné pravidlá. Ich zjednotenie v podobe GDPR nám podnikanie zjednodušilo v tom, že predtým sme museli riešiť detaily s právnym oddelením v každej krajine osobitne. Teraz sme si spravili GDPR certifikáciu v Nemecku a tá platí pre celú Európsku úniu. Vybrali sme si Nemecko, pretože to znie lepšie, ako keď ju máte spravenú na Slovensku.

Stále síce musíme riešiť ochranu osobných údajov, len to máme jednoduchšie. My otvorene komunikujeme, ako máme platformu spravenú. Zákazník si vie pri inštalácii pozrieť, ako to celé funguje a sám si to vyskúšať.

Náš systém bol od začiatku navrhnutý tak, aby sa všetky dáta spracovávali priamo na predajni. Z predajne posielame do cloudu len anonymné metadáta o zákazníkoch. Vieme napríklad, že o tretej poobede vošiel muž, približne 29-ročný, kde sa pohyboval a kedy odišiel. Nemáme ale o ňom žiadne ďalšie informácie. Pre štatistiky to stačí.

V akom štádiu vývoja produktu sa nachádzate? Má už finálnu podobu, alebo stále pracujete na jeho zdokonaľovaní?

Momentálne je to trochu komplikované. V roku 2020 sme mali kvôli pandémii tretinové tržby v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Časť nášho biznisu sú krátkodobé merania na výstavách a keďže všetky sa vypli, zásadne nás to postihlo. Druhá časť nášho biznisu je retail, ale tam nám zas robia problémy tvárové rúška. Celé naše riešenie je o tom, že detekujeme tváre a je nereálne odhadnúť vek či emóciu, ak má človek prekrytú polovicu tváre. Analýzu emócie napríklad robíme detekciou šesťdesiatich až sedemdesiatich bodov na tvári. Z toho vieme odčítať, ako sa človek cíti, ak to prejavuje navonok. Momentálne ale kvôli rúškam vieme len rátať ľudí a odhadnúť pohlavie, no vek a emócie ťažko.

Vráťme sa ale naspäť k otázke. Systém práve kvôli týmto záležitostiam ešte stále vyvíjame. Minulý rok sme si mysleli, že to máme viac-menej hotové, teraz však ideme optimalizovať rôzne pohľady.

K systému algoritmov máme ešte dashboard, kde sa dáta vizualizujú a práve na tejto časti by sme chceli pracovať. Plánujeme pridať trendy, interaktívne predikcie a celé to vyladiť. Hoci, aj v tomto nám pandémia zmenila plány. Medzičasom sme preto robili rôzne bočné projektíky, ako napríklad termokameru, ktorá meria teplotu zamestnancov pri vstupe, aby sme našim klientom pomohli vysporiadať sa s novou situáciou.


Kto: Dominik Petro

Firma: FaceMedia

Čím sa zaoberá: Vytvorili systém na detekciu tvárí, emócií, pohlavia a pohybu ľudí v kamenných predajniach a nákupných centrách.