V oblasti rozšírenej reality sme jednou zo štyroch firiem z celého sveta, ktoré Autodesk integroval

Rozšírená realita (augmented reality = AR) spája virtuálny svet s tým reálnym. Pomocou kamery v mobile môžete do sveta okolo vás digitálne dopĺňať realistické 3D modely, čo má obrovský biznisový potenciál v rôznych oblastiach – vrátane developerských projektov a architektúry. A práve v tejto oblasti pôsobí mladý slovenský startup Akular, ktorý prerazil v zámorí a pracoval s najväčšími developermi na svete. Viac o ich platforme nám povedal Martin Rapoš.


 

Ako si môžeme predstaviť funkčnosť vášho projektu v praxi?

Začne to tým, že developer za nami pošle architekta, ktorý povie – tu bude stáť budova. Dá nám počiatočné nákresy, ktoré sú často v 2D a my z nich musíme urobiť 3D modely. Máme algoritmy, ktoré spracovávajú 2D na 3D modely a následne sa ešte musia optimalizovať, pretože je dôležité, aby výstupy neboli náročné na prepočítavanie a fungovali aj na mobilných zariadeniach. V rozšírenej realite musíte neustále prepočítavať polohu medzi 3D modelom a vaším telefónom. To je náročný proces.

Optimalizovaný a spracovaný model potom ide do Unity. To je pôvodne herný engine, cez ktorý sa vytvárajú veľké 3D hry. My ho vieme použiť na to, aby sme dokázali rýchlo a komplexne sprocesovať modely.

Náš unikátny prístup je v tom, že sa nespoliehame len na algoritmy, ale zohľadňujeme aj ľudský vstup. Keď na modeli treba niečo manuálne upraviť, naši grafickí dizajnéri to dorobia. Takto to nikto iný nerobí.

Je niekoľko technologických firiem, ktoré sa snažia vyrobiť dokonalý algoritmus, ktorý dokáže pracovať bez ľudského zásahu. Je to ale veľmi komplikovaná záležitosť a počítač nemusí vždy pochopiť, čo presne s tým má spraviť. Niekto chce vytiahnuť farby na fasáde, niekto lesklejšie okná, niekto zas chce dať preč všetky textúry, aby bola budova len šedo-biela. V architektúre sa podobné učiace algoritmy robia ťažko, hoci aj to raz príde.

 

Dôležité je, že celá naša platforma v backende funguje na cloude. 3D modely idú priamo na cloud, vďaka čomu sú bezpečné a vieme tak byť naozaj všade. Zároveň tak vieme naše riešenie integrovať do iných systémov, vďaka čomu sme veľmi flexibilní. Teraz máme napríklad projekt s veľkým developerom z USA, ktorý má cez 250 projektov.

Na druhej strane je frontend – z našej platformy vieme urobiť množstvo rôznych aplikácií. Máme umelcov, ktorým sme robili aplikácie, vďaka ktorým dokážu prezentovať svoje umenie. To je ďalšia výhoda toho, že sme platformové riešenie. V strede je teda veľká platforma na cloude, vzadu je množstvo integrácií a vpredu sú desiatky aplikácií, ktoré vieme urobiť na mieru pre našich klientov.

 

Ako vznikla myšlienka spojiť developerské projekty s rozšírenou realitou?

Začínali sme v energetike. Ja som pôvodne robil rôzne IT systémy a algoritmy v oblasti energetiky. V Bratislave som stretol ľudí, ktorí mali skúsenosť s virtuálnou realitou, a začali sme na tom pracovať. Robili sme pre energetickú firmu v USA, potom sme mali zákazku pre Tatra banku, ale stále sme sa len hľadali. Neskôr sme zistili, že na energetike a rozšírenej realite pracuje viac ľudí, takže to bola pre nás slepá ulička.

Prihlásili sme sa do súťaže, kde bola prvá cena pobyt v akcelerátore v USA. Išli sme tam s projektom pre Smart Cities s tým, že namiesto energetiky budov budeme vizualizovať celé mesto. Na základe skúseností, ktoré sme mali, nás vybrali. Prišli sme do akcelerátora a pracovali na našom projekte. Riešili sme, ako ukázať realitným developerom, architektom a konštrukčným firmám ich modely v rozšírenej realite. A tomu sa venujeme dodnes.


 

Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.

 


V čom bol pobyt v USA užitočný?

Akcelerátor bol úžasný v tom, že to nebol len akcelerátor, kde vás štandardne učia teóriu – ako sa robí biznis, ako sa určí misia, hodnota, stratégia, vízia a ako nájsť trhový segment. Ľudia tam boli extrémne seniorní. Jeden bol bývalý tajomník ministerstva vnútra za Obamu a druhý bývalý chief commercial officer v spoločnosti AECOM, čo je druhá najväčšia inžinierska firma na svete s desiatkami tisíc zamestnancov. Vďaka tomu, že to boli skúsení ľudia, nám dokázali výrazne pomôcť. A teraz sú zhodou okolností obidvaja našimi klientmi. To ale prišlo neskôr. Najskôr sme sa museli veľmi obracať, aby sme sa dostali na úroveň, že od nás niečo kúpia.

Vďaka čomu sa startup zo Slovenska dostal k možnostiam vizualizovať projekty pre veľké značky ako Amazon? Pomohli vám k tomu aj kontakty z akcelerátora?

Áno, bolo to vďaka osobným známostiam a skúsenostiam. Oni nás predstavili kamarátom, ktorí boli riaditelia veľkých firiem. Povedali im, tu máme päť zaujímavých startupov, ktoré poznáme – sú to dôveryhodní ľudia a stojíme za nimi. Dajú vám dobrú cenu, lebo sú ešte len startup a potrebujú sa trochu oťukať.

Takto sme získali nášho prvého klienta Boston Properties. Je to desiaty najväčší developer na svete, s portfóliom cez dvadsať miliárd dolárov. Vlastní stovky budov, ktoré postavil a prenajíma. Toto meno sme potom ako referenciu tlačili všade – na LinkedIn, na Facebook, kdekoľvek sa dalo. Aj dnes sme sa prihlasovali do súťaže v USA a spomenuli sme to tam. Je to síce tri roky stará záležitosť, ale stále je to meno natoľko obrovské, že všetci pri ňom spozornejú.


 

Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.

 


Ako hľadáte klientov pre tento typ aplikácie? Je to o osobnom kontakte a marketingu alebo len cez siete už existujúcich klientov?

Je to kombinácia marketingu a salesu. Sales máme momentálne cez telefón a video hovory, lebo sa nedá cestovať. Pred rokom sme ešte chodili na konferencie, kde sme ukazovali naše projekty. Bolo to lepšie, ale nie veľmi efektívne. Nám aj pomohlo, že teraz sa nedá cestovať a museli sme sa naučiť robiť z kancelárie v Bratislave a odtiaľ obsiahnuť celý svet. Ráno máme telefonáty v Austrálii, večer v Amerike. Trh je to ale obrovský a nedokážeme ho pokryť celý. Momentálne preto intenzívne pracujeme na vybudovaní siete resellerov, ktorí by naše riešenie ponúkali za nás.

 

A ktorí by boli v jednotlivých krajinách...

Presne. Sme partnerom Autodesku, čo je najväčšia softvérová firma na 3D modely na svete. My sme integrovaní do takzvaného BIM 360 cloudového riešenia, v ktorom pripravuje modely päťsto najväčších konštrukčných firiem. Cez Autodesk, ktorý má niekoľko sto softvérových resellerov, by sme sa chceli dostať do celého sveta. S resellermi je to ťažké, pretože sme nová firma a nemáme také objemy, ako by si predstavovali. Na druhej strane, na svete existujú len štyri firmy v našej oblasti, ktoré sú integrované do Autodesku. Je to pre nás určitá prestíž.

Ako vznikla táto spolupráca s Autodeskom?

My sme sa im takpovediac dvorili. Snažili sme sa tam nejako „pretŕčať“, ale k ničomu to neviedlo. Asi dva roky nás úplne ignorovali. Potom sme ale napísali jeden blog, ktorý si prečítali, a prišli sami s tým, či by sme sa nechceli integrovať. My sme boli šťastí a spýtali sa, čo treba urobiť. Oni že nič, že my všetko urobíme. Popri neúnavnej snahe zapáčiť sa Autodesku sme teda mali aj kus šťastia.

 

Kto: Martin Rapoš

Firma: Akular

Čím sa zaoberá: Vytvára rozšírenú realitu pre vizualizácie budov a urbanistických komplexov.