Našimi zákazníkmi sú hlavne eventy s viac ako desaťtisíc návštevníkmi

Pavol Amena založil startup AMENA smart displays, ktorý pomocou displejov uľahčuje komunikáciu s návštevníkmi veľkých podujatí. Z displejov sa vyvinul komplexný bezpečnostný systém, ktorý má mnoho funkcií a vie pomôcť pri evakuáciách a náhlych varovaniach. Displeje už používali organizátori koncertov kapiel, ako The Rolling Stones, Ed Sheeran, Robbie Williams, Coldplay či Rammstein, ale aj pretekov Formula 1. Pandémia ich tvrdo zasiahla, ale opäť sa vo firme vynašli – rozhodli sa vybrať iným smerom a pomáhať na Slovensku.


Čo rozhodlo, že ste začali vyrábať orientačné displeje?

Počas vysokej školy som pracoval na festivaloch a spoznal celé toto odvetvie. Študoval som automatizáciu a robotiku na fakulte elektrotechniky a informatiky a rozmýšľal, ako by sa skúsenosti z automatizácie dali implementovať na festivaloch. Fascinovalo ma, ako sa na zelenej lúke dokáže za pár dní postaviť „mesto“ pre 40 000 ľudí s kompletnou infraštruktúrou. Zaujímali ma aj technológie, ktoré sa pri tom používali, a vedel som, že v tejto oblasti chcem pracovať.

Tak sa mi podarilo vyrobiť displeje, ktoré sa uplatnili na trhu. Vždy som si hovoril, že toto bude len odrazový mostík k iným projektom. Pretože je dobré diverzifikovať, venovať sa rôznym záujmom, nezaseknúť sa len v jednej oblasti. V nej sa viete dostať na určitú úroveň, ale potom to začína byť trochu stereotyp.

Vďaka pandémii som mal možnosť zastaviť sa a popremýšľať nad projektami v zásuvke. Preto som začal robiť aj na iných projektoch a škálovať displeje a riešenia pre dopravu a cestné systémy.

Poďme sa najskôr pozrieť na festivaly a podujatia. Prečo organizátori používajú vaše displeje?

Hlavný benefit je v rýchlosti a flexibilite, ktorú ponúkame pri šírení aktuálnych informácií návštevníkom podujatí. Napríklad na koncerte The Rolling Stones v Rakúsku sme rozmiestnili pri diaľničných zjazdoch naše displeje. Keď na podujatie prichádza 80 000 ľudí, jeden zjazd kapacitne nestačí, a preto je potrebné návštevníkov dynamicky usmerniť na zjazd s najmenším počtom vozidiel. Organizátori mali cez naše displeje kontrolu nad situáciou – v každom displeji bola kamera, plus sa vyhodnocovala premávka cez Google Traffic, spravili sme im kompletný systém riadenia a dynamicky usmerňovali dopravu.

Po príchode na podujatie návštevníci potrebujú vedieť, kde majú zaparkovať, kde si vyzdvihnú lístok, kde je registrácia a kde tribúny. Stále im potrebujete premietať určité informácie. Môžete na to využiť aplikáciu v telefóne, ktorú si návštevníci stiahnu, ale lepšie to funguje v reálnom svete, na danom mieste – keď informáciu vidia aktualizovanú na veľkých displejoch.

A potom, keď sú účastníci na podujatí, organizátor za nich nesie zodpovednosť. Organizátor potrebuje systém, ktorým dokáže promptne informovať návštevníkov v prípade hroziaceho nebezpečia – napríklad, ak sa blíži búrka či silný vietor. Počasie sa naplánovať jednoducho nedá. Pamätám si, ako organizátor Formuly 1 považoval za „problém“, že na tribúny intenzívne svietilo slnko ešte pred príchodom návštevníkov. Prišiel za nami so žiadosťou o zobrazenie informácie: Warning! Seats are HOT (Pozor! Sedadlá sú horúce). Núdza o informácie je na veľkých podujatiach obrovská.


Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.


Má vaše riešenie zmysel aj pri menších festivaloch?

Našimi zákazníkmi boli hlavne eventy s viac ako 10 000 návštevníkmi. Lebo ak máte len 1 000 ľudí, viete ich usmerniť povedzme megafónom. Ak ich ale máte desiatky tisíc, je to obrovské kvantum, a to už tak jednoducho nejde. Náš systém sme dodávali aj pre interpretov, ako Pink, Metallica, Phil Collins či Guns N’ Roses. Boli sme vo Švajčiarsku, vo Fínsku či v Poľsku. Takže sa nám to s našimi displejmi pekne vybudovalo. A potom prišiel covid...

Akým spôsobom ste sa dostali k organizátorom takýchto veľkých podujatí?

Ono sa to líši. Napríklad, na Formulu 1 sme sa dostali vyslovene vďaka tomu, že sme sa nenechali odbiť telefonátmi a e-mailami. Nevedeli sme sa dovolať šéfovi okruhu, jeho sekretárka nás nechcela prepojiť. Tak sme tam šli osobne. Zaparkovali sme na parkovisku a opreli náš prezentačný displej o auto tak, aby, keď nás pozvú do kancelárie, sme im mohli rovno cez okno ukázať, ako ho vieme na diaľku ovládať a ako to vieme celé na okruhu riadiť.

Najskôr sme sa pýtali v reštaurácii, kde by sme vedeli nájsť šéfa. Potom sme museli prejsť cez dve recepcie – cez jednu sme sa nejako prešmykli, na druhej sme povedali, kto sme a že pre nich máme super vec. Oni na nás len prekvapene pozerali. Rakúšania majú všetko dopredu naplánované a na všetko majú systém. Nie ako u nás, že robíme veci ad hoc, ako to príde.

Nakoniec nám povedali, že šéf momentálne nemôže, ale aby sme prišli na druhý deň. Prišli sme a to bolo prvé stretnutie aj s prezentáciou. Povedali nám, že sa im to páči, ale že teraz už majú uzavretý rozpočet, tak aby sme prišli o rok. O rok sme už spolupracovali na profesionálnej úrovni.


Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.


Pomohla vám pri zháňaní nových klientov aj účasť na výstavách?

Toto je možno ešte zaujímavejší prípad. Vďaka SBA sme sa mohli zúčastňovať výstav v regióne nášho záujmu. Na jednej z takýchto výstav nás oslovili organizátori Svetového pohára v alpskom lyžovaní. Povedali nám: „It starts in a week, we want you there.“ (Začíname o týždeň a chceme vás tam). S kolegom sme vôbec netušili, či sme na to pripravení, koľko displejov bude potrebných a či vôbec batérie vydržia nízku teplotu v drsných severských podmienkach. Ale povedali sme si: Okej, poďme do toho! O týždeň na to sme v zimných bundách smerovali do Fínska.

Konalo sa to v Lahti, čo bolo asi sto kilometrov od Helsínk, kde sme bývali na hoteli a dochádzali každý deň na zjazdovku. Prišli sme tam a nainštalovali systém. Potom sme s celým organizačným štábom sedeli v kontrolnej miestnosti a riadili displeje. Informácie sme písali aj po fínsky, takže pri nás musel byť tlmočník. Kvôli nízkej teplote nám batérie nevydržali tri dni, ako je štandard, ale museli sme ich meniť častejšie. Povedali sme to organizátorom a oni – nevadí, sponzorom podujatia je Audi – a doniesli nám tácku s kľúčmi od rôznych audín, aby sme si vybrali. Tak sme napratali naše baterky do Audi A6 allroad, chodili po lyžiarskej dráhe a menili na displejoch baterky.

Na začiatku ste spomínali, že kvôli covid-u ste začali rozmýšľať aj nad inými smermi. Čo to znamená?

Úprimne si myslím, že každá firma sa musela na túto situáciu nejako adaptovať. A nie je to o tom, aká je firma veľká, ale o tom ako rýchlo sa dokáže v danej situácii prispôsobiť. To je jednoznačný návod na prežitie. My sme, našťastie, mali ušetrenú celkom veľkú finančnú rezervu a mohli sme sa venovať iným projektom. Hneď po tom, ako sa objavil covid, sme začali premýšľať, čo ďalej. Zostali sme zavretí na Slovensku, cestovať sa nedalo a takmer 90 % akcií bolo realizovaných v zahraničí. Na Slovensku nás ani nepoznali.

Skladom sme mali voľné displeje, a tak sme si povedali: Skúsme spraviť niečo tu u nás, možno aj nezištne. Oslovili sme Krajský dopravný inšpektorát (KDI) aj magistrát Bratislavy s tým, že im môžeme pomôcť. Všimli sme si, že pri rekonštrukčných prácach na Karloveskej radiále sa v ranných a poobedných hodinách tvorili rozsiahle kolóny. Naše displeje vedia ťahať dáta z Google Traffic, vďaka čomu vedia, kde je aká premávka – premýšľali sme.

Bingo, povedali sme si, skúsme tam osadiť naše displeje, ktoré budú v reálnom čase odkláňať premávku z hlavnej na alternatívnu trasu a naopak – podľa podmienky, ktorá trasa je časovo výhodnejšia. Na KDI nám povedali, kadiaľ môže viesť obchádzková trasa. K odbočkám na obchádzkové trasy sme umiestnili naše displeje. Keď systém vyhodnotil, že čakanie v kolóne by trvalo dlhšie ako obchádzka, rozsvietil sa a povedal motoristom, aby to obišli. Počas testovacieho týždňa to fungovalo perfektne, displeje mali vlastný život a ja som iba v prehliadači sledoval aktuálnu premávku.

Potom sa nám otvorila jedna zaujímavá spolupráca so Siemensom a firmou Smart Analytics, kde sme spoločnými silami vytvorili perfektný cyklo-sčítač. Má v sebe zabudované senzory na meranie kvality ovzdušia a precíznu detekciu objektov postavenú na základe automatizovaného učenia. Okrem bicyklov vieme analyzovať pohyb chodcov, kolobežiek a dokonca aj detských kočíkov. Myslíme si, že environmentálne výzvy súčasnosti, ako aj budúcnosti, výrazne ovplyvní doprava v mestách a mestských oblastiach.

Nainštalovali sme sčítač na dve miesta. Má informačnú aj propagačnú hodnotu – na displeji zobrazuje ročný a denný počet cyklistov. Zároveň tieto dáta posielame mestu, ktoré vidí, koľko cyklistov jazdí po danej ceste. Vďaka týmto dátam budú metropolitné oblasti schopné lepšie plánovať a flexibilne prispôsobovať dopravné vzorce, ktoré si vyžiada budúcnosť.


Kto: Pavol Amena

Firma: AMENA smart displays

Čím sa zaoberá: Vytvorili orientačné displeje s robustným komunikačným systémom a integráciou pre Google Traffic, ktoré pomáhajú návštevníkom aj organizátorom veľkých podujatí s orientáciou.