Na výstave bol o terče taký záujem, že nás museli vyháňať

Robert Schochmann sa hobby streľbe venoval od mala. Nebol to jeho jediný koníček, ale tak ako pri iných, aj pri streľbe sa prejavila jeho chuť na inovácie. Premýšľal nad tým, ako by sa dalo strieľanie na terč spraviť inteligentnejšie. Výsledkom experimentov sa stal inteligentný terč a spoločnosť Trainshot, ktorá dnes predáva svoje produkty vo viacerých krajinách sveta.


Kde sa vo vás zrodila chuť vyvíjať inteligentné terče?

Ja som hobby strelec a zároveň som študoval na Fakulte elektrotechniky a informatiky STU, takže mám blízko k technológiám. Mám takú profesionálnu deformáciu, že nech robím čokoľvek, uvažujem, ako by sa to dalo technologicky zlepšiť.

Na strelnici je človek otrokom prelepovania terčov a ich vyhodnocovania. Idem na strelnicu, ktorá ma stojí 10 – 20 eur na hodinu, platím si za muníciu, niečo ma stojí cesta a celé to zaberá čas. Hnevalo ma, že šesťkrát vystrelím na terč a potom už neviem, ktoré výstrely sú nové a ktoré pôvodné. Preto musím zakaždým prísť k terču alebo si ho privolať, vyhodnotiť strely, prelepiť ho a pokračovať.

Zamyslel som sa preto nad tým, ako by sa veľmi lacnou metódou dal prerobiť papierový terč na inteligentný, aby som ho nemusel stále vymieňať a priniesol mi okamžité výsledky o streľbe, precíznosti, rýchlosti reakcií a podobne.

Tak vznikol inteligentný terč. Bol to hneď aj biznisový projekt?

Spočiatku to bol len hobby projekt, ktorý som robil čisto pre seba. Niekoľko mesiacov som hľadal materiály a spôsoby, ako to spraviť. Použili sme kartón, na ktorom je elektrovodivá vrstva. Za týmto kartónom je aluminiovaná fólia a ďalší kartón. Máme relatívne nízke výrobné náklady, vďaka čomu môžeme mať koncovú cenu štyri eurá za kus a takýto terč vydrží približne 250 výstrelov. Aj keď je fyzicky dostrieľaný, aplikácia stále ráta nové strely. K tomu sme vymysleli pancierové zariadenie, ktoré je vo veľkosti telefónu a váži asi kilo. Má v sebe procesor, ktorý dokáže zachytiť, či bola zóna zasiahnutá kovovým projektilom.

V podstate to funguje na veľmi jednoduchom princípe. Ten sa využíval už 40 rokov, ale my sme ho zjednodušili a inovovali. Lebo inovácia znamená, že vezmeme existujúce veci a urobíme z nich niečo nové. Je to ako keď zoberiete koleso, dáte k tomu motor a vznikne auto. To isté sme spravili my. Našli sme cestu, ako vyrábať inteligentné terče jednoducho a lacno.

Existujúce smart terčové systémy sú totiž veľmi nákladné, neprenositeľné a kvôli tomu dostupné len pre armádu. Naše riešenie je úplne nový koncept – doteraz nikto nepredstavil terče, ktoré by boli cenovo dostupné a zároveň prenosné. Na toto riešenie sme si podali aj patentové prihlášky.


Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.


Kedy ste si uvedomili, že sa na tomto produkte dá postaviť firma?

Prišiel som s terčom na strelnicu a ľudia sa oň začali zaujímať. Pýtali sa ma, koľko by to stálo, a že by o to mali záujem. Povedal som si, že keď je o to záujem na slovenských strelniciach, môže to mať úspech aj vo svete. Ja som o tomto streleckom biznise nevedel skoro nič. Keď už terč vznikol, uvidel som v ňom potenciál. Páčil sa mi aj biznis model, ktorý je podobný ako biznis s tlačiarňami – predáme lacno zariadenie a ľudia si budú stále kupovať relatívne lacné terče. Keby sa to uchytilo a predáme ich veľa, ľudia sú na tom závislí a budú si ich stále kupovať.

Potom sa nám vďaka SBA podarilo rozbehnúť podnikanie bez toho, aby sme potrebovali investora. Napísali sme projekt, natočili krátke video a vybrali nás – mohli sme ísť na najväčšiu výstavu streliva IWA v Nemecku. Mali sme tam relatívne malý stánok, ktorý sme naplnili terčmi. Bolo to tak úspešné, že nás večer museli SBS-kári vyháňať, pretože už zatvárali a stále sme tam mali ľudí. Počas štyroch, piatich dní sme vyzbierali možno 550 vizitiek a mali sme z toho veľký conversion rate. Začali sa nám hromadiť objednávky a zväčšovali sme sklady.

Sú výstavy dobrým predajným kanálom pre tento typ produktu?

Na výstavách sme získali veľmi veľa zaujímavých kontaktov na riaditeľov svetových firiem. Niektorí mali záujem vyslovene o distribúciu, iní nám povedali, že by nám radi pomohli a kebyže niečo potrebujeme, máme sa ozvať.

Na výstave v Amerike NSAGW, ktorú nám zaplatila tiež SBA, sme našli aj jedného dôležitého partnera. Je skúsený v predaji zbraní a streliva v USA. Pomohol nám založiť pobočku v USA, ktorá je zodpovedná za distribúciu a marketing, a zafinancoval sklad. Predali sme tam jeden úvodný kontajner a teraz tam posielame ešte jeden menší. Ide o desaťtisíce terčov a tisíce elektronických jednotiek.

Kde vidíte spoločnosť Trainshot v budúcnosti? Plánujete zostať pri terčoch alebo chcete pracovať aj na iných produktoch?

My sme práve teraz, počas korony, trochu zmenili činnosť a prišli s niečím novým. Na výstave IDEX sme predstavili nový projekt – ide o robotizovaný terč, ktorý sa vie pohybovať v priestore pomocou umelej inteligencie. Na trhu už síce existujú firmy, ktoré to robia, ale ich stroje sú veľké ako polovica pracovného stola, majú takzvaný pop-up, teda mechanizmus, ktorý zdvihne terč, a vojak strieľa. Potom mu pošlú feedback, aký bol úspešný.

Problémom je, že tieto roboty vážia niekoľko stoviek kilogramov a majitelia sa ich niekedy boja spustiť. Ak by sa totiž stalo, že po niekom prejdú, môžu ho aj usmrtiť. Ja som sa zamyslel nad tým, prečo by mali byť také ťažké, keď sa elektronika zminiaturizovala. Všetko sa to dá zmenšiť do relatívne malého plastového boxu s väčšími kolesami, aby to zvládalo prejsť terén.

Vytvorili sme preto robota, ktorý vyzerá ako segway – má 2 kolesá, je v životnej veľkosti človeka, má pop-up a všetky ostatné funkcie. Naviguje sa pomocou kamery vo vnútri alebo vonku a pomocou presného GPS. Čo je ale najdôležitejšie, podarilo sa nám znížiť jeho hmotnosť viac ako desaťnásobne – robot váži len 25 kilogramov. Konkurenčné roboty potrebujú celé kamióny a nakladače na prepravovanie, nášho robota človek chytí a jednoducho ho niekde položí. Je dva až desaťkrát lacnejší ako konkurenčné produkty a vďaka tomu môžeme zmenšiť náklady výcvikových agentúr. Ďalšia dôležitá výhoda je, že má silné pancierovanie a chránenú elektroniku. Je odolný voči 9mm nábojom, samopalom ako AK-47 a aj odstreľovacím puškám.


Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.


Čo vás motivovalo ísť do takéhoto projektu? Predsa len, v porovnaní s terčmi je to náročnejšie a drahšie na vývoj.

Áno, tieto roboty sú oveľa drahšia technológia. Jeden robot stojí približne toľko, čo auto. Chceli sme ukázať, že vieme robiť aj niečo zložitejšie, že máme know-how a skillset pustiť sa aj týmto smerom. Zároveň nám to pomôže s financovaním, keďže sa vďaka robotom dostaneme do väčších čísel, ako keby sme predávali len terče za štyri eurá a riadiace jednotky za tristo eur. Museli by sme ich predať strašne veľa, aby sme boli úspešní v revenues. S takýmito drahšími a profesionálnejšími riešeniami nám ale stačí predať zopár desiatok kusov ročne a dostaneme sa na niekoľko stoviek tisíc, prípadne miliónov.

Ale áno, vývoj bol náročný, lebo je to sofistikovaná technológia. Teraz sme mali obdobie, že sme polroka ťahali 12 hodín denne, plus víkendy. Verili sme však nášmu know-how a tomu, že to vieme spraviť lepšie ako konkurencia. Dôvodom na zmenu bola aj korona, pretože B2C segment upadol. Pozatvárali sa strelnice, v USA je vypredaná munícia a jej cena stúpla 10-násobne, takže málokto strieľa len tak pre zábavu.

Kto: Robert Schochmann

Firma: Trainshot

Čím sa zaoberá: Vyvíja inteligentné terče, ktoré sú lacnejšie a mobilnejšie ako konkurenčné produkty.