Michal Dvorský: Auditom sme chceli zistiť, čo robíme správne, a kde sú naše rezervy

 

Ich heslom je lokálnosť a na ich e-shope nájdete primárne módu ušitú na Slovensku alebo v Čechách. Michal Dvorský a Lucia Havašová z okolia Banskej Bystrice stoja za značkou Miestni. Michal v rozhovore približuje ich podnikanie, a dôvod prečo sa rozhodli žiadať o poukážku na audit interných procesov.


Mysli globálne, nakupuj lokálne. Čo pre vás táto myšlienka znamená?

Táto filozofia predstavuje určitý protipól voči rýchlej móde a značkám založeným na nízkej cene, a veľakrát aj tomu zodpovedajúcej kvalite. Minimalizácia nákladov a maximalizácia spotreby a zisku ma negatívny dopad nielen na životné prostredie, ale aj na nás všetkých. Naopak našim cieľom je podporovať domáce produkty, poskytnúť prácu miestnym ľuďom, vyzdvihnúť kvalitu spracovania a byť v maximálnej možnej miere priateľský voči prírode.

Na trhu ste už niekoľko rokov. Ako sa za ten čas zmenilo správanie zákazníka?

Dobrá otázka. Od začiatku sme chceli ľuďom ukázať, že je možné aj na Slovensku a v Čechách vyrobiť kvalitné oblečenie a doplnky. Naším zámerom bolo priniesť do povedomia kapsulový šatník. To znamená mať v šatníku menej kúskov oblečenia no, viac nápaditých, originálnych a kvalitných.  Počas nášho fungovania sa nám podarilo rozšíriť skupinu rovnako zmýšľajúcich zákazníkov. Záleží im na tom, kde a za akých podmienok sa vyrobí oblečenie, ktoré kupujú.

Na e-shope predávate produkty lokálnych značiek, no šijete aj vlastnú módu. Je v týchto pre ľudí náročných časoch dopyt po slovenských produktoch?

Nie je to ľahký trh, ale dopyt po lokálnych výrobkoch stále je, za čo sme veľmi vďační našim zákazníčkam. Keďže sa sústreďujeme najmä na dámsku módu a doplnky, 90% zákazníkov sú práve ženy. Samozrejme, v tomto segmente sa nedá konkurovať nákladmi a tým pádom ani cenou a vždy tu bude veľká skupina zákazníkov, ktorá pozerá prioritne na tento aspekt.

,,Spolupráca s Národným podnikateľským centrom prebehla veľmi dobre. Ľudia, s ktorými sme prišli do kontaktu boli veľmi profesionálni, proaktívni a ochotní kedykoľvek pomôcť. Musím povedať, že je to naša doteraz najlepšia skúsenosť s „pološtátnou“ inštitúciou,“ hovorí o spolupráci Michal Dvorský.

 

Podľa čoho tvoríte modely, ktoré šijete? Prihliadate na trendy alebo máte vlastný štýl?

Lucia, naša dizajnérka, a zároveň spolumajiteľka firmy tvorí všetky modely, ktoré ponúkame pod našou značkou. Modely predstavujú jej autorský štýl. Dôraz kladie na originalitu, nadčasovosť a kvalitu spracovania, aby budúcej majiteľke robili radosť čo najdlhšie. Dbá, aby sa modely dali medzi sebou dobre kombinovať a ponúkli možnosť vytvoriť outfity na rôzne príležitosti.

Pandémia, inflácia a vojna na Ukrajine ovplyvnila nejedného podnikateľa. Následky týchto udalostí dopadli aj na váš biznis?

S príchodom covidu nám začalo ťažké a zložité obdobie, ktoré trvá dodnes a dopady sa stále prejavujú. Prvým bezprostredným dôsledkom s príchodom pandémie pre nás bolo, že sme boli nútení zavrieť našu kamennú prevádzku a úplne zmeniť koncept fungovania. Dôraz sme presunuli na e-shop a do istej miery sa nám načas podarilo situáciu stabilizovať avšak s príchodom vojny a následne inflácie nastala ďalšia kríza.

Ako tieto zmeny zvládate?

S dôsledkami kríz sa musíme vyrovnať. Ako som uviedol, situácia na trhu je zložitá, neistá a nepredpovedateľná. Bezprostredný pokles tržieb počas covidu alebo na začiatku vojny bol až -80%. V súčasnosti je zhruba na úrovni -25% mesačne. Snažíme sa samozrejme skresať naše náklady, kde sa dá. Kolekcie, ktoré robíme sú menšie a limitované. Začali sme šiť viac na mieru a skúšame sa viac presadiť mimo Slovenska.

Akú pomoc by ste v týchto časoch potrebovali zo strany štátu?

Ťažká otázka, pretože predstaviť si vieme široké spektrum pomoci a rôznych podporných schém ale zároveň si uvedomujeme, že nie sme jediní, na koho dopadli následky súčasných kríz. Vo všeobecnosti by sme asi ako každý podnikateľ, ktorý sa snaží uživiť vlastnými nápadmi a prácou potrebovali čo najjednoduchšie nastavené podnikateľské podmienky a vo všeobecnosti prehľadné podnikateľské prostredie. 

Patríte  medzi firmy, ktoré získali voucher na realizáciu auditu interných procesov. Prečo ste sa rozhodli realizovať marketingový audit?

Marketing je tak trochu alchýmia.  A obzvlášť online priestor, ktorý sa neustále mení a nikto vám nič negarantuje na 100%. Niečo, čo fungovalo pred rokom, mesiacom, týždňom, už v súčasnosti nemusí fungovať. Ale aj naopak, niekedy na prvý pohľad okrajová aktivita sa ukáže v danej chvíli ako rozhodujúca pre predaj.

Rozhodli sme sa uchádzať o voucher na audit interných procesov, aby sme zistili, čo robíme správne, čo nie a kde máme ešte rezervy. Chceme vedieť kam môžeme náš marketing posunúť. Uvedomuje si, že bez dobre nastaveného online marketingu, jednoducho žiadny e-shop nemôže fungovať.

Ako prebehol samotný audit?

Viac-menej online. Vybranej audítorskej firme sme poskytli prístup k webu a do online marketingových nástrojov. Spravili analýzu webstránky, platených kampaní, SEO a aj analýzu využívania marketingových nástrojov. V takomto rozsahu sme audit vo firme nikdy nerobili a v súčasnosti už postupne zapracúvame jednotlivé výstupy a riešime úlohy vyplývajúce z výsledkov auditu.

Viktória Kiripolská 

Foto: Archív Miestni

 

Neprehliadnite: