Rastúci bicykel? Slovenský vynález už stihol očariť celý svet

ČÍTANIE NA LETO: Vyzerá cool! Má nálepku Made in Slovakia, nadizajnovaný je v Prešove a má unikátne meno – Sharvan bike. Toto je jeho príbeh a svoje miesto v ňom má aj Slovak Business Agency.

„Chcel som pre syna kúpiť skladací bicykel, ale nikde na trhu som ho nenašiel,“ začína rozprávať Dušan Manduľák, vedúci vývojového tímu Sharvan bike. „Potom mi napadlo, že keď existujú rastúce kolieskové korčule, bolo by dobré mať aj rastúci bicykel. Uvedomil som si tiež, že nazbierané know-how a silné technicko-technologické zázemie skupiny podnikov LPH by umožnilo vyrobiť želaný produkt. A myšlienka bola na svete!“

Do skupiny LPH Group patrí aj 1. prešovská nástrojáreň, ktorá si vybudovala renomé pri výrobe komponentov pre automobilky. Nápadom Dušana Manduľáka si nástrojáreň našla svoj vlastný produkt a preňho sa v jednom výrobku spojil profesionálny a súkromný život.

3.png

Pre obra aj človiečika

Skladacích bicyklov je na trhu niekoľko, ale pre dieťa nie sú veľmi vyhovujúce. Bicykel z Prešova je však postavený tak, že sa na ňom pohodlne odvezie dvojmetrový obor aj človiečik s výškou 120 centimetrov. Výrobca sa hrdí, že vďaka nastaviteľným riadidlám a vysúvaciemu rámu Sharvan pohodlne uvezie jazdcov rôzneho veku, výšky i hmotnosti. A deťom sa výškovo prispôsobí.

V duchu hesla „zober si svoj bicykel kdekoľvek“ si Sharvan môžete poskladaný zobrať so sebou do električky, výťahu či mať ho v kufri auta. V zloženom stave vyzerá ako polmetrový balík a 18-palcové koleso presahuje len o sedadlo. Pohon nemá na starosti reťaz, ale plochý remeň, čiže je takmer bezúdržbový a tichý, rýchlosť skorigujú kotúčové brzdy Shimano a zákazník si môže vybrať z 1-, 3-, 7- a 11-rýchlostnej verzie.

Už produktový názov prezrádza všetky ambície úplne dokonale. Ide o slovnú hračku pre Slovákov aj pre zahraničný trh. Vychádza zo slova „šarvanec“ (nezbedný chlapec), ale firma zdôrazňuje aj druhý princíp „share one for all“ (zdieľaj jeden bicykel pre všetkých).

Vyskladaj si svoj štýl

Nálepku Made in Slovakia nesie Sharvan vďaka hlavným komponentom, ktoré sú zo Slovenska a tiež vďaka stopercentnej slovenskej montáži a vývoju. Ako je pre 1. prešovskú nástrojáreň typické, výsledný tvar nezvárajú, ale lisujú vo forme, čo trvá iba dve minúty. Keď sa na rastúceho a zároveň skladacieho šarvanca pozrieme bližšie, ukáže ešte iné technologické vychytávky.

Rám a ďalšie komponenty nie sú z kovu, ale z kompozitu s uhlíkovým vláknom. Tak sa vďaka tlmiacemu účinku polyamid-uhlíkového rámu a jeho špeciálnemu rebrovaniu jazdí na 12-kilogramovom Sharvane úplne hladko.

Pozornosť púta aj vizuálne. Okrem zmeny veľkosti sa dá za malú chvíľku obmeniť aj farebnosť, čiže každý môže mať svoj unikátny kus. Výmena farebného krytu je taká jednoduchá, že by sa dala prirovnať k výmene krytu na mobile. Stredové kryty môžu napríklad niesť korporátne farby, alebo si môžete vybrať rozloženie farieb tak, ako ich navrhol výtvarník Robert Polanský.

Dušan Manduľák má rád kombináciu ohnivočerveného rámu s čiernymi komponentami. „Často cestujem aj služobne a bicykel pokladám za súčasť štandardnej výbavy môjho auta,“ naznačuje, ako sa mu Sharvan rýchlo dostal pod kožu. Na prototypoch bicykla jazdia aj členovia jeho rodiny a aj členovia firemnej rodiny – vývojárskeho tímu.

Pandémia zvýšila dopyt

Svetovú premiéru si prototyp Sharvana odkrútili presne pred rokom na medzinárodnom veľtrhu EUROBIKE v nemeckom Friedrichshafene. Odborníkov aj laikov upútal aj na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne, kde ukázali prešovskí strojári unikátne výrobné technológie.

Ekologickej doprave praje postupné rozširovanie siete cyklochodníkov. Počas koronakrízy sa veľa ľudí začalo opäť zaujímať o tento spôsob prepravy. Každá minca má však dve strany. „Pandémia spomalila nábeh sériovej výroby Sharvana o niekoľko mesiacov, meškala nám dodávka kupovaných komponentov zo zahraničia. Na druhej strane sa celosvetovo zvýšil dopyt po bicykloch.“

Sharvan bike je však ešte len na začiatku cesty. Do sériovej výroby sa má dostať na jeseň. Jeho cena sa bude začínať na 750 eurách. Už teraz však na stole leží niekoľko modifikácií a dokonca aj elektrická verzia. V prípade elektrobicykla sa motor s batériou schová do zadného náboja. Veru, sme zvedaví na tohto prešovského šarvanca!

(akb), Foto Sharvan


Slovak Business Agency považuje Sharvan za príkladné prepojenie kreativity a technológie. Podobným prepojeniam sa venuje v rámci projektu COCO4CCI. Cieľom projektu COCO4CCI je prepájanie kultúrneho a kreatívneho priemyslu s technologicky orientovanými spoločnosťami a vytváranie menej tradičných foriem spolupráce. Jedným z úspešných príkladov takéhoto prepojenia je aj SHARVAN bike – unikátny slovenský prototyp rastúceho bicykla.

2.jpg