Mladí študenti chcú svojim produktom prispieť k udržateľnosti našej planéty

Kým ich rovesníci chodili na diskotéky, oni menili svoj výnimočný nápad na fungujúcu firmu. Partia stredoškolákov si vyhrnula rukávy a pustili sa do budovania biznisu. A hoci ľudstvo nedávno upieralo zrak k Marsu, oni chcú svojim produktom pomôcť zachovať obývateľnosť našej planéty. A my v NPC im s tým naďalej radi pomôžeme. Prinášame rozhovor s účastníkmi Akcelerátora Alexom Blandónom a Lukášom Weiszerom, ktorí stoja za produktom TUČI.

TUČI znie na prvé počutie skôr ako prezývka. Čo sa skrýva za týmto krátkym názvom?

TUČI - je skratka pre tuhý čistič, ktorý sa okrem benefitu jednoduchého prenášania bez rizika vyliatia vyznačuje najmä ekologickosťou a univerzálnosťou. Náš tuhý čistič je vyrobený z prírodných látok a je použiteľný na čistenie rôzneho druhu. Využijete ho pri ručnom čistení riadov ale aj v umývačke, pri praní, čistení podlahy, dlaždíc v kúpeľni  a odstráni aj zaschnuté nečistoty a mastnoty.

Ako vyzerá rodný list TUČI?

Za všetkým stála malá nehoda. Jednému členovi tímu sa vylial tekutý čistič v aute a spôsobil viac problémov ako riešení. Vďaka tejto nešťastnej príhode sme ale našli dieru na slovenskom trhu. A to v čase, keď je potrebné hľadať ekologické riešenia na čo najviac každodenných problémov. Na odporúčanie našej pani profesorky sme začali spolupracovať s chemičkou, ktorá nám pomohla s koncovým zložením produktu. 

Akonáhle sme mali vytvorený produkt, chýbalo nám už len ho dostať na trh. Spolu so zvyškom našej študentskej firmy - REN Slovakia, ktorej súčasťou bolo okrem nás dvoch aj ďalších 17 našich spolužiakov z Poštovej, sme náš produkt predstavili najprv v lokálnych médiách a začali ho predávať v bezobalových obchodov v Košiciach.

Študentskú firmu sme v októbri 2020 museli ukončiť, no s produktom napriek tomu nekončíme. Momentálne sme upravili formu, balenie a s firmou pokračujeme ďalej už len 4 z pôvodných 19 študentov. Všetci členovia sme v maturitnom ročníku na Gymnáziu Poštová 9, Košice. Alex Blandón je primárne  zodpovedný za marketing, Samuel Stano za výrobu, Samuel Knut rieši najmä komunikáciu a Lukáš Weiszer sa zaoberá najmä vedením skupiny. Všetci sa však angažujeme vo všetkých oblastiach a navzájom si pomáhame, aby sme dosiahli náš cieľ.

produkt_citron.jpg

Dvaja z vás sa ste boli súčasťou Akcelerátora projektu NPC v regiónoch. Bolo to pre vás prínosné?

Akcelerátora sa zúčastnili Alex Blandón a Lukáš Weiszer. Túto príležitosť sme sa rozhodli využiť, aby sme získali užitočné informácie, ktoré by nás posunuli ďalej. Počas programu sme sa chceli venovať najmä vylepšeniu produktu, získať informácie v oblasti marketingu a prerobiť stránku, aby bola jednoduchšia na používanie.

,, Vďaka akcelerátoru sme bližšie špecifikovali naše ciele, ambície a spôsob komunikácie s našimi zákazníkmi,“  Alex Blandón

Našimi lektormi boli Peter Prusák a Denis Sedlák. Peťo nám veľmi pomohol stanoviť si základné ciele, plány a od toho sme prešli ku konkrétnejším stratégiám marketingu. Denis nám veľmi pomohol dostať našu stránku na vyššiu úroveň, získal pre nás kontakt na osobu, ktorá nám momentálne pomáha vylepšiť zloženie. Sme veľmi vďační obom lektorom za poskytnuté rady a pomoc a veľmi si vážime, že sú ochotní zostať s nami v kontakte aj po konci programu a pomôcť nám v prípade potreby.

Jeden citát hovorí, že úspech má veľa otcov a neúspech ani jedného. Ako ste sa dostali na súčasný piedestál?

Zásluhou dvoch veľkých propagácií. A to cez sociálne siete vďaka moderátorovi a eko-nadšencovi Viktorovi Vinczem a cez veľkú reportáž v televízii RTVS sa nám podarilo dostať náš produkt do 12 bezobalových obchodov a eshopov na Slovensku. Predali sme viac ako 2000 balení Tuči a získali viaceré ceny. Medzi nimi Európsku cenu za ekologické podnikanie v rámci COYC 2020 (Company of the year competition 2020), 1. miesto v medzinárodnej súťaži Social Innovation Relay, Európsku cenu pre Startupy - Zviditeľni-Reštartuj-Inšpiruj a cenu Leadership award pre jednotlivca.

Kto bude mať v budúcnosti právo na výrobu vášho produktu a obchodnú značku podniku? Skúšali ste nadviazať kontakt s niekým, kto bude vyrábať produkty vo väčšej miere?

Zatiaľ si právo na výrobu a obchodnú značku podniku nechávame výlučne pre nás, avšak čo sa týka výroby, máme naplánovanú spoluprácu s jednou firmou, ktorá by nám vedela dodávať TUČI vo väčšom množstve a zároveň splniť naše požiadavky spojené s výrobným procesom.

etikety_nahlad_zadnastrana.jpg

TUČI je výsledkom vašej invencie, vynaliezavosti, podnikavosti, spolupráce. Je zhmotnením vášho úsilia, ale jeho najcennejšou súčasťou je práve to nehmotné. Uvažujete nad ochranou svojho know-how? 

Samozrejme. Aj naši mentori nám odporučili zaobstarať si určitý typ ochrany produktu a momentálne sme už v pokročilej fáze zaobstarávania ochrannej známky.

Budúcnosť je vo hviezdach. Tie vaše, zdá sa, sú vám naklonené. Máte pripravený ďalší scenár?

Momentálne sa chceme sústrediť na to, aby sme Tuči opäť dostali na trh a podchytili si stálu klientelu na slovenskom a českom trhu aj pomocou väčších reťazcov, akým je napríklad DM drogéria. Po tejto fáze určite začneme uvažovať nad rozšírením nášho trhu do zahraničia a výrobou nových produktov, resp. začiatkom nových projektov. Radi by sme sa ale aj naďalej venovali trhu s ekologickými produktmi.

Ole Kirk Kristiansen bol tesár, ktorý pôvodne vyrábal nábytok a zo zvyškov dreva vyrábal drevené hračky. A na konci tohto príbehu bolo...LEGO. Pribudne k TUČIMU súrodenec?

Zatiaľ sa chceme zamerať na náš aktuálny produkt - na tuhý čistič, no akonáhle sa s produktom uchytíme na Slovenskom a Českom trhu, určite plánujeme vymyslieť nové a ekologické produkty, ktoré by nám uľahčili každodenný život a ukázali nám, že to vždy ide aj ekologicky.

,,Veríme, že náš čistič pomôže ľuďom zmeniť pohľad na každodenné čistenie v domácnosti,“ Alex Blandón

Zvyčajne sa do podnikania púšťajú študenti na vysokej škole. Vám sa to podarilo ešte na strednej. Pocítili ste nejakú nevýhodu súvisiacu s vašim mladým vekom?

Vôbec. Skôr to pre nás predstavuje viac výhod, keďže veľa ľudí je ochotnejších nám pomôcť, či už s konkrétnym problémom alebo nám poskytnúť tipy a rady, ktoré aj im pomohli v ich podnikaní.

Vláda zvažuje presadiť zníženie veku na založenie živnosti na 16 rokov. Sú podľa vás mladí ľudia už v tomto veku schopní začať podnikať?

Ako nápad pre mladých a ambicióznych ľudí to znie určite dobre, avšak so založením živnosti prichádza veľa povinností a teda je dôležité aby všetko ohľadom tohto nápadu bolo do detailu premyslené.

Americký podnikateľ James TUCHI (čítaj Tuči) daroval 8 mil. dolárov na výskum nemocnici, v ktorej mu operovali srdce. Akú oblasť plánujete podporiť, keď s TUČI zarobíte prvý milión?

Nevieme kedy, a či zarobíme prvý milión, avšak sú veci, s ktorými by sme chceli začať pomáhať skôr. Plánujeme podporiť oblasť najmä čo sa týka ekológie a recyklovania materiálov vo vzdelávacích inštitúciách, keďže si myslíme, že na základných a stredných školách sú tieto oblasti výrazne podcenené. Podporili by sme hlbšie vzdelanie študentov čo sa týka klimatickej zmeny a širšie možnosti na recykláciu a separovanie odpadu v slovenských školách.

Cez víkend plánujem prať a upratovať. Kde si môžem vašu čistotu v kocke objednať?

Momentálne sme ešte nespustili predaj produktu, ale ak sme vás zaujali, určite nám napíšte na Instagram alebo na Facebook - REN Slovakia, na email: renslovakia@gmail.com, alebo sa o nás informujte bližšie cez webstránku renslovakia.sk.