Každý bicykel má svoje poslanie

ČÍTANIE NA LETO: „Kto sa uspokojí s tým, čo dosiahol, tomu hrozí, že zajtra ho niekto predbehne,“ hovorí Peter Divinec, spoluzakladateľ a spolumajiteľ firmy Kellys Bicycles, s. r. o. Rozhovor s ním, ako našim klientom, sme uverejnili v časopise InBiznis, ktorý vydáva Slovak Business Agency. Reč bola o začiatkoch tejto úspešnej značky, úspechoch doma aj v zahraničí, a napokon aj o bezplatnej podpore od Slovak Business Agency.

 

PETER DIVINEC a jeho firma boli súčasťou programu na rozvoj rodinných firiem v Slovak Business Agency. V čase, keď riešili otázku nástupníctva a generačnej výmeny. „Majitelia môžu po určitej dobe trpieť istou formou slepoty. Dostali sme možnosť pozrieť sa na našu firmu očami nezainteresovanej osoby, zmapovali nám procesy, komunikáciu a náladu vo firme, a navrhli, čo a ako zlepšiť.“

Aký bol začiatok príbehu vašej rodinnej firmy?

Keď koncom 80. rokov začal kolabovať predchádzajúci politický systém, po štyridsiatich rokoch sa opäť mohlo súkromne podnikať. Ľudia mali socialistického hospodárenia plné zuby, každý cítil, že by to vedel robiť lepšie. Alebo aspoň skúsiť vziať svoj ekonomický osud do vlastných rúk. V tom čase sa vyrojilo veľmi veľa podnikateľov, sám mám vo svojej generácii prekvapujúco veľa priateľov a kolegov, ktorí sa zo dňa na deň zmenili z nevýrazných zamestnancov na podnikateľov a väčšina z nich je doteraz úspešná. Najväčšou motiváciou bolo skúsiť to, čo bolo vo svete bežné, ale nám po celý život odopierané. To, že som skončil pri bicykloch, bola náhoda, aj keď som v mladosti jazdil v cyklistickom klube Lokomotíva Bratislava. Paradoxne to s mojím podnikateľským príbehom nemalo nič spoločné.

S čím iným ste chceli podnikať?

Pohrával som sa myšlienkou, že budem chovať jedovaté hady a predávať ich jed farmaceutickým firmám. Poznal som taký príbeh z východného Nemecka. Ale predstava, že mám v pivnici paneláka smrteľne jedovaté hady, ma nenadchýnala. Potom som sa takmer stal spoločníkom vznikajúcej filmovej spoločnosti, ktorá sa mala volať Panónia Pictures. Veľa nechýbalo a zohnal by som 30-tisíc korún na vstupný vklad. Našťastie ma zarazilo prílišné naliehanie toho, čo ma lanáril, uvedomil som si, že niečo nie je v poriadku. Nakoniec som si na inzerát kúpil stroj na cukrovú vatu. Bol vyrobený amatérsky, nefungoval dobre, ale pri troche snahy sa vata dala robiť. Bol to ďalší naivný pokus rozbehnúť naozaj úspešné podnikanie.

Ako do toho vstúpili bicykle?

Môj brat si s ďalším naším kamarátom otvoril požičovňu bicyklov na piešťanskej Sĺňave. V lete som im pomáhal, mal som ako učiteľ cez prázdniny voľno. V tom čase ešte bývali autokempingy v lete natrieskané. Najbližší obchod bol vzdialený dva kilometre, bicykel sa zišiel každému. Za päť korún na hodinu sme mali už ráno svojich pätnásť bicyklov rozchytaných. Poobede sa zasa chodilo do mesta, tak prišla druhá vlna výpožičiek. Po lete Piešťanci prichádzali za nami, aby sme im bicykle predali, keďže v obchodoch, čo sa volali Bicykle a šijacie stroje, ste vtedy narazili nanajvýš na tie ruské, značky Ukrajina. Tak sme do toho išli. Záujem bol čoraz väčší, cez prázdniny sme bicykle požičiavali, po lete predávali a zháňali nové. Nakoniec sme si uvedomili, že sedieť na dvoch stoličkách sa nedá. Ja a môj brat sme opustili pôvodné zamestnania, tretieho spoločníka sme vyplatili a pustili sme sa do podnikania naplno. Až tu sa naozaj začína príbeh spoločnosti KELLYS BICYCLES, s. r. o.

Peter_Divinec.png

Všetky články a vydania časopisu InBiznis nájdete na stránke http://inbiznis.sk/

Mali ste dosť vedomostí, alebo len chuť podporenú drinou?

Verili sme, že vieme všetko, čo budeme potrebovať. No v skutočnosti sme nevedeli zhola nič, ani nik iný v našom okolí. Ale chceli sme a už sme aj vedeli čo – predávať bicykle! Potom už stačilo len veriť, že cestu k úspechu nájdeme. Ale bez tvrdej roboty a húževnatosti to nejde. Často sme robili dva kroky vpred a jeden vzad, ale vždy, keď sme sa dostali do bezvýchodiskovej situácie, našli sme riešenie. Niekedy pomohlo šťastie, to však praje pripraveným.

Ako vznikal prvý bicykel vašej značky?

Náš prvý model som robil ja sám. Nazvali sme ho MAMA X-1, bol to horský bicykel. MAMA bol pôvodný názov našej spoločnosti. Zámerom bolo postaviť špičkový model, vybavili sme ho pohonom od vtedajšieho súčiastkového lídra SunTour. Radenie bolo indexové, malo označenie X-1 a od toho potom vznikol názov modelu. Fungovalo to veľmi dobre. Každý montér dával dokopy jeden bicykel, a keď skončil, na rám dal nálepku so svojím menom. To bola naša záruka – každý, kto ho vyrábal, si dal záležať na kvalite svojej práce. Dodnes tieto modely vídam na uliciach, a na to, že majú viac než 25 rokov, vyzerajú a fungujú výborne.

Testovali ste svoje produkty osobne? 

Kým som naše bicykle tvoril vlastnou hlavou, jazdil som intenzívne. Založili sme s priateľmi MTB klub a preháňali naše výrobky po všetkých možných bikových maratónoch a crosscountry pretekoch. Svoje pocity z jázd, referencie druhých i recenzie z bikových časopisov mi slúžili na to, aby som citlivo reagoval na očakávania budúceho užívateľa. Vždy som sa snažil tvoriť v prvom rade športové náradie, až potom dopravný prostriedok. No a športové náradie muselo odvádzať dobrú prácu, inak by spotrebiteľ – aktívny športovec – šiel inam. Dnes naše výrobky testujú kluboví jazdci z KELLYS FACTORY TEAMU, ktorý dosahuje úspechy na slovenskom, európskom, a dokonca i na svetovom pohári.

2.jpg

Koľko bicyklov v súčasnosti vyrábate?

Mesačne približne osem a pol tisíc. Od začiatku firmy by to mohlo byť dokopy vyše dvoch miliónov. Každý model vzniká buď ako nová modifikácia vlaňajšieho, alebo v našej konštrukčnej kancelárii vytvoríme úplne nový. Príkladom je koncept elektro-horského bicykla, ktorý bude mať také vlastnosti ako horský bicykel, ale zároveň to bude vysoko kvalitný elektrobicykel. A ešte bude aj estetický. Už je na svete, jeho špičková verzia sa volá Taygon 70. Aktuálne ponúkame vyše 350 rôznych modelov: e-biky, klasické MTB hartaily, celoodpružené modely, zjazdové modely, crossy, trekkingy, fitnessbiky, citybiky, cestné modely, juniorské či špeciálne dámske modely.

Čo všetko vzniká priamo vo firme?

Základom každého bicykla je „podvozok“, teda rám a vidlice. Predné vidlice sú konfekčný produkt a kupujú sa u špecializovaných výrobcov, rovnako ako všetky ostatné komponenty. Tak ako my, aj ostatní výrobcovia si vyvíjajú hlavne rám a pružiace systémy zadnej vidlice. Samozrejme, aj dizajn je v našej réžii. A tiež veľa výrobkov cyklopríslušenstva: oblečenie, batohy, rukavice…

Kedy ste začali premýšľať o presadení sa v zahraničí?

Na začiatku sme boli naozaj naivní. Mysleli sme si, že bude stačiť, ak sa ako slovenská firma sústredíme na domáci trh. Dokonca sa mi zdalo nepatričné pchať sa inam. Ale potom sme zažili inváziu zahraničnej konkurencie, ktorá úplne prevalcovala naše značky ako Velamos, Eska, Liberta a Favorit. Nevychádzali sme z údivu, ako samozrejme a drzo vtrhla na náš trh. A pochopili sme, že trh nie je národný, ale medzinárodný. Rýchlo sme si uvedomili, že musíme začať vyvážať aj na trhy, ktoré „patria iným“. Som spokojný s tým, čo sme dosiahli, no ak by sme mali možnosť začať znova, dostali by sme sa mnohonásobne ďalej.

Kam až sa podarilo firme expandovať?

V súčasnosti predávame skoro v celej Európe, aj keď v niektorých krajinách len symbolické množstvá. Máme istú kapacitu výroby a nie je veľmi reálne očakávať expanziu na ďalšie významnejšie trhy. Ale predali sme bicykle aj do takých exotických destinácií, ako sú Réunion, Seychelské ostrovy alebo Thajsko. Ja si však najviac vážim, keď úplne anonymne stretnem cyklistov či rodinku, ktorá jazdí na bicykloch, a minimálne jeden z nich je náš. Alebo začujem debatu a pochvalu na naše výrobky. Vtedy mi v duši vyjde slniečko a mám dobrú náladu aj na niekoľko dní.

Aké sú rozdiely v jednotlivých trhoch?

Vo väčšine krajín ľudia uprednostňujú pestré farby bicyklov, ale napríklad v Nemecku je povinná čierna a všetky odtiene šedej. Reagujeme aj na geografické rozdiely. V Čechách je dopyt po bicykloch pre mierne zvlnený terén, rovinaté Poľsko je rajom bicyklov slúžiacich ako dopravný prostriedok, preto je tam dopyt po trekkingoch, citymodeloch a športových cestných bicykloch. No a u nás je najväčší záujem o modely stavané pre náročnejšie terény, lebo máme hornatejšiu krajinu a symbolom športového bicykla je u nás horský bicykel.

aaaaaaaaa.jpg

Ako sa vám darí udržiavať konkurencieschopnosť?

Komunisti kedysi hovorievali: „Kto raz zostal stáť, už stojí opodiaľ.“ I keď sa dnes nad tým usmievame, v podstate je to naozaj tak. Kto sa uspokojí s tým, čo dosiahol, tomu hrozí, že zajtra ho niekto predbehne. Snažíme sa rozmýšľať dopredu, robiť veci, čo dávajú zmysel. Našim mottom je: „Every bike has a mission.“ Nerobíme bicykle pre bicykle, ale pre ľudí, a snažíme sa o nadčasovosť, nech z nich majú radosť čo najdlhšie. Aj keď je to niekedy vykúpené vyššou cenou. A občas aj nepochopením. Ako keď sme uviedli na trh bicykle s vidlicou, ktorej pruženie sa dalo uzamknúť podľa profilu terénu. Trh však ešte nebol zrelý na takýto výrobok a vyslúžili sme si kritiku. Ale čas ukázal, že sme skutočne predbehli dobu.

Sú budúcnosťou bicyklovania e-biky?

E-biky sú nový fenomén. Výrazne spestria život ľudí, ktorí doteraz na bicykloch nejazdili. Cyklistika vo všetkých jej podobách je stále viac mužský šport. Ženy často ostávajú doma, lebo svojim mužom nestačia a nechcú byť na oštaru. To sa zmení v okamihu, keď si partnerka kúpi e-bike. Zrazu začne do kopcov naháňať partnera ona, a nie naopak. E-biky rozšíria možnosti a obzory netrénovaným, menej výkonným alebo starším ľuďom. Proste, zrazu budú vládať a môcť viac. E-biky „vyhladia kopce“, sprístupnia terény väčšiemu množstvu ľudí. Vôbec to nie je o tom, že by sme spohodlneli. Elektrobicykel je úžasná vec, ktorá nám všetkým ešte prinesie veľa radosti.

Všetko o podpore rodinného podnikania, ktorú poskytuje Slovak Business Agency nájdete TU 

Rodinná firma má výhody aj nevýhody. Ako je to s tou vašou?

Je pravda, že rodinné vzťahy boli zrejme dôvodom odchodu môjho brata z firmy. To môžu byť tie, ako ste uviedli, nevýhody. Ale na druhej strane výhodou rodinnej firmy je nová krv – po tom, ako v nej začali pracovať moja dcéra, syn aj synovec, som si uvedomil, čo všetko sme zanedbávali. Oni mi to ukázali. Priniesli so sebou veľké oživenie, optimizmus a ambície. Som rád, že budeme mať nástupcov, ktorí dokážu firmu viesť a ďalej ju zveľaďovať. Nepochybujem o tom ani minútu.

Akým spôsobom Kellys bicyklom pomohla Slovak Business Agency?

Nedávno sme čerpali podporu z programu na rozvoj rodinných firiem. Konzultanti SBA nám poskytli pomoc v čase, keď vo firme riešime otázku nástupníctva a generačnej výmeny. Nie je to ľahká úloha, pretože sa miešajú pracovné a rodinné vzťahy. Záleží nám na tom, aby sa firma rozvíjala a napredovala, ale často máme rozdielne názory na to, ako to docieliť. Konzultanti nám pomohli oddeliť spoluprácu v rámci rodiny od spolupráce z pozície majiteľov firmy. Dostali sme možnosť pozrieť sa na našu firmu očami nezainteresovanej osoby, zmapovali nám procesy, komunikáciu a náladu vo firme, a navrhli, čo a ako zlepšiť.

Odporučili by ste bezplatné služby SBA aj iným firmám?

Jednoznačne. Pohľad odborníka mimo firmy je vždy nápomocný. Majitelia môžu po určitej dobe trpieť istou formou slepoty, pretože všetko dobré, čo chceli zaviesť, je už zavedené. Je výborné, keď firma môže využiť poradenstvo, ktoré ju posunie dopredu. Navyše, nájsť kvalitných konzultantov nie je jednoduché, a sme radi, že SBA takých ľudí má.

foto: KELLYS BICYCLES, s. r. o., www.kellysbike.com

Všetky články a vydania časopisu InBiznis nájdete na stránke http://inbiznis.sk/