Inkubátor NPC: Kreatívne podnikanie

Projekt Kreatívny Krab, s ktorým sa Lucia Ciranová prihlásila do Inkubátora NPC, je podľa jej slov prvý slovenský subscription box pre deti. Cieľom je pomôcť rodičom zmysluplne rozvíjať kreativitu a STEAM zručnosti detí s originálnymi aktivitami, ktoré nemusia vymýšľať, plánovať a zložito nakupovať. Práve naopak, možno dokonca získať tichý moment pre seba.

Každá krabička je vytvorená podľa princípu kreatívnej sugescie a voľnej hry – dať deťom materiál, techniku, plochu a nechať ich voľne tvoriť bez očakávaní, pravidiel alebo predsudkov. Návody slúžia ako inšpirácia a usmernenie ako pracovať s materiálom či technikou v danej krabičke – avšak každý výsledok je tak unikátny ako každé dieťa. To znamená, že aktivity sa dajú prispôsobiť veku a záujmom dieťaťa.


LUCIA CIRANOVÁ

  • milý projekt v Inkubátore NPC s názvom Kreatívny krab, ktorého spoluautorkami sú dve sympatické baby Lucia a Linda
  • úlohou Lucie je zúročiť svoje nadobudnuté skúseností zo zahraničia v oblasti kreatívnej stratégie
  • Linda je podnikavá mama, ktorá prišla na dieru na trhu, pričom jej úlohou je využiť skúsenosti s podnikaním na Slovensku, priniesť produkt na lokálny trh a správne ho komunikovať cieľovej skupine rodičov

„Najväčším prínosom je určite mentoring. Dostali sme expertku na fotografiu a content, ktorá nám pomohla správne prezentovať naše krabičky.“

CHCEŠ ZÍSKAŤ AJ TY ČLENSTVO V INKUBÁTORE?

KLIKNI SEM A PRIHLÁS SA

Návratom na Slovensko sa rozbehol podnikateľský nápad

Začiatkom roka 2020 ma pandémia priviedla späť na Slovensko. Predtým som vyše 10 rokov žila v Škandinávii a Londýne, kde som študovala a pracovala v kreatívnych agentúrach ako konzultant v oblasti strategického dizajnu, inovácie a marketingu. Pôvodne som mala v pláne tu ostať iba pár týždňov, takže som sa ponúkla mojej mame, že jej v tom čase pomôžem revitalizovať jej obchod a kreatívne štúdio Zebralátky a Vlnobranie. Je to veľké štúdio plné políc s farebnými látkami, vlnami a výtvormi. Je to veľmi inšpirujúce prostredie a keď tam trávite každý deň, nie je šanca, že sa na vás niečo nenalepí. Jedna celá stena je venovaná iba detským látkam a veľa sme diskutovali o tom, ako nimi osloviť nový druh ľudí, ktorí nešijú, ale radi by sa venovali niečomu kreatívnemu, ale možno nemajú chuť a čas stále niečo vymýšľať, chystať a nakupovať pomôcky.

S touto otázkou som zavolala Linde, mojej bývalej spolužiačke zo strednej školy, ktorá bola vždy veľmi kreatívnym a podnikavým človekom. Prišla k nám do štúdia na brainstorming, kde som jej predostrela nápad na subscription box, čo bol koncept, ktorý som poznala z Londýna, a jej prvá veta bola: „neuveríš, ale ja nad niečím takýmto premýšľam asi už pol roka“. Dokonca mala už aj urobený kompletný rešerš trhu a eshop.

Rozhodli sme sa, že do toho ideme spoločne a Vianoce boli ideálnym časom na otestovanie tejto myšlienky. Postupovali sme spôsobom, ktorý sa nazýva dizajnový šprint, spopularizoval ho napríklad Google alebo tech startupy. Pointou je, že vytvoríte MVP – minimum viable product – teda základnú verziu produktu na ktorej môžete otestovať svoju myšlienku a zistiť, či o ňu ľudia majú záujem bez toho, aby ste robili nejaké dlhodobé investície. Pre nás to bola Vianočná krabička. Vymysleli sme aktivity a návod a následne všetko otestovali na Lindiných deťoch. Ja som mala na starosti budovanie značky a marketing. Linda dala dokopy eshop a zabezpečila všetok materiál do krabičiek a tlač návodov.

Mali sme nulový marketingový budget, takže jediná forma marketingu bol content na instagrame, ktorý som fotila veľmi profesionálne svojím smartfónom u mňa v kuchyni, a oslovenie mama-influenceriek. Mnohým sa nápad zapáčil, krabičku vyskúšali a pozdieľali výtvory svojich detí. Malo to veľmi pozitívny ohlas a v priebehu pár dní sme predali väčšinu krabičiek.

„Odvtedy Kreatívny Krab plne funguje vo forme individuálnych krabičiek ako aj „subscription box“ teda predplatné, kedy vám každý mesiac príde domov krabička s novým obsahom a aktivitami.“

Všetky krabičky sú navrhnuté matematičkou, dizajnérkou a pedagogičkou a otestované deťmi. Aktivity sú navrhnuté tak, aby zabavili deti na 4-6 hodín, tvorenie s nimi si rozložíte kľudne aj na niekoľko poobedí, s výrobkami sa následne dá potom aj hrať takže to nie je len taká jednorazová omaľovanka.

Udržateľnosť, kvalita a podpora lokálnych dodávateľov je pre nás veľmi dôležitá. Všetko, čo v krabičkách nájdete pochádza od slovenských dodávateľov, nič k nám necestuje cez pol planéty. Práve naopak, mnohé si dávame vyrábať na mieru priamo v Bratislave – veľakrát pritom využívame kreatívne služby Creative Pointu, ktorý je súčasťou NPC. Rovnako sa snažíme, aby všetko balenie bolo kompostovateľné. Všetky aktivity v krabičke na seba nadväzujú a sú navrhnuté s filozofiou zero-waste to znamená, že máte dve hlavné aktivity, napríklad vyrábate podmorskú hru a všetky zvyšky látok, odstrižky farebného papiera atď. nakoniec dieťa ešte spotrebuje v poslednej aktivite, kde si z nich vyrobí koláž akvária.

Mentori Inkubátora NPC

Na začiatku sme pracovali veľa online alebo z našich obývačiek, ale bolo to veľmi únavné a v konečnom dôsledku to malo negatívny dopad na našu spoluprácu. Teraz robíme dôležité stretnutia osobne – vďaka nášmu virtuálnemu členstvu v NPC máme stále prístup k priestorom na meeting, ktorá nám poskytujú neutrálny priestor, kde sa môžeme sústrediť. Zároveň je tam aj super detský kútik s hračkami, kde sa Lindine deti môžu zabaviť, kým my vymýšľame nové krabičky.

Najväčším prínosom je určite mentoring. Dostali sme expertku na fotografiu a content, ktorá nám pomohla správne prezentovať naše krabičky. Veľmi nám to pomohla aj časovo, príprava vizuálneho contentu pre jednu krabičku zaberie oveľa viac času ako sme pôvodne predpokladali.

„No najmä naša fantastická mentorka, ktorá zásadne zmenila náš prístup k podnikaniu a plánovaniu – priniesla nám pohľad na vec zvonka a pomohla nám vybudovať si trošku od toho odstup a pristupovať k tomu ako k biznisu a menej ako – toto sú všetky nápady čo máme a poďme ich hneď všetky zrealizovať.“

V tom najlepšom slova zmysle nás donútila konfrontovať financie a dlhodobú udržateľnosť nášho podnikania. A to najdôležitejšie – naučiť sa ako ohodnotiť náš čas, ktorý sme do toho investovali – čo je niečo, načo človek veľmi často zabudne, keď začnem podnikať s niečím, na čom mu záleží.


O podnikaní a členstve v Inkubátore sme sa zhovárali aj s ďalšími jeho členmi TU

Inkubátor opäť otvára svoje brány novým projektom. Ak sa chceš prihlásiť na fyzické členstvo, klikni SEM, ak na virtuálne členstvo, klikni SEM.