Grondaľ je chutný hulvát

ČÍTANIE NA LETO: Neobvyklý kočovný pivovar HEJ RUP, majiteľov Viktora Štefančíka a Mira Olejníka, vykročil do sveta aj vďaka službám Slovak Business Agency.

V posledných rokoch začali aj na Slovensku vznikať malé súkromné pivovary. Jedným z nich je aj neobvyklý kočovný pivovar HEJ RUP. Jeho majiteľmi sú Viktor Štefančík a Miro Olejník (na snímke dolu). 

„Mať kočovný pivovar znamená vymyslieť receptúru, uvariť prvú várku piva v malom množstve a po overení receptu si ho nechať uvariť v takom pivovare, kde to umožňujú aj domavaričom,“ hovoria Miro a Viktor o začiatkoch svojho podnikania. Miro je sládek a tak vie, ako vymyslieť dobré pivo. „Najprv som sa snažil vytvoriť niečo podľa vlastnej chuti. Tak vzniklo prvé tmavé, horkejšie pivo. Predávali sme ho pod názvom Black IPA.“ Chutilo Viktorovi, chutilo Mirovi, chutilo ich okoliu, ale chutilo aj na súťaži medzi profesionálmi, takže hneď aj získalo ocenenie. A nezostalo jediné, aj keď výroba piva podľa majstrov pivárov vôbec nie je jednoduchá. Suroviny pochádzajú nielen zo Slovenska, ale aj z Čiech, USA, Nemecka a Anglicka a ich úprava do výslednej podoby je celkom drina. Ale taká, čo baví. „Nemáme žiadnu knihu receptov. Ja mám taký vlastný varný papier, kam si zapisujem všetky detaily varenia várky a následne sa viem k receptu znovu vrátiť,“ prezrádza Miro.

Účasť na medzinárodných odborných podujatiach môže posunúť vyššie aj váš biznis.

Viac informácií o aktuálnych výzvach získate TU.

HEJ_RUP_final.jpeg

Hoci pre seba navarili viac ako 15 druhov pív, komerčne ich vyrobili o niečo menej. Napríklad Džad, Piťo Segiň, Grondaľe, Ce Scare, Šarpejl alebo Slanský trejl. Ako vidíte, originalitu výroby dotvárajú aj názvami. „Snažíme sa využívať nárečové, zaspaté slová a dať im nový dych,“ vysvetľuje Viktor. Džad je nárečovo nepotrebná vec, Segiň zasa znamená chudák a Grondaľ neotesanec, hulvát. Kto z nich ochutná, za názov sa veru neurazí. Prostredníctvom NPC sa Miro a Viktor v roku 2018 zúčastnili medzinárodného odborného podujatia Mikkeller Beer Celebration Copenhagen v Kodani, odkiaľ sa vrátili plní zážitkov a nových nápadov. „Možnosť vidieť, aké pivo vyrábajú v zahraničí svetoví hráči, nás inšpirovala, aby sme pri výrobe piva skúsili využiť aj niektoré lokálne suroviny.“ Pivo, ktoré potom vyrobili, malo príchuť lipy. A na prvom vlastnom pivnom festivale, ktorý si usporiadali v máji minulého roka v Prešove, sa predávalo už aj mandarínkové. Ďalšie nové chute možno spoznáme na ich ďalších pivných festivaloch, pretože Hej-Rupáci by v nich radi pokračovali a vytvorili tak dobrú tradíciu.

Všetky články a vydania časopisu InBiznis nájdete na stránke http://inbiznis.sk/