Z internátu do slovenských obchodov

Sú mladí, podnikaví a odhodlaní. Reč je o mladom páre Miroslavovi Belicovi A Zuzane Svoreňovej, ktorí stoja za značkou Nuttery. Ich rastlinné produkty ulahodia milovníkom zdravej stravy a najmä ľuďom s intoleranciou na mlieko. V Národnom podnikateľskom centre využili poradenstvo na zamerané na cenotvorbu a nastavenie výrobných procesov.


,,Som hrdý na to, že sa nám spolu so snúbenicou Zuzkou podarilo z nuly vybudovať potravinársku firmu známu po celom Slovensku,“ hovorí Mgr. Miroslav Belica, CEO Nuttery. 

Spojili štúdium s podnikaním

Podnikať začali už počas vysokej školy. Miroslav študoval právnickú fakultu a Zuzana zas výživu človeka. A práve ona prišla s nápadom vytvoriť rastlinné mlieko. Nápad pretavila aj do reality a už od prvého ochutnania vlastného rastlinného mlieka začali uvažovať nad biznis plánom. ,,Zuzka mala k takýmto produktom blízko, keďže ju rodičia viedli celý život k zdravej strave a tiež ju študovala. Ja som práve vtedy zistil, že som intolerantný na laktózu.  Z mliečnych produktov mávam kŕče a žalúdočné problémy. Určite aj toto ovplyvnilo, prečo sme sa rozhodli práve pre túto kategóriu produktov,“ objasňuje Miroslav Belica.

Pripravili vzorky rôznych rastlinných produktov a dali ich ochutnať svojmu okoliu. Stretli sa s pozitívnou spätnou väzbou a rozhodli sa založiť vlastnú firmu. V začiatkoch podnikania sa museli popasovať s viacerými výzvami.,, Mali sme nedostatok informácii o podnikaní v tomto segmente. Museli sme pobehať veľa firiem a škôl, aby sme zistili niečo, čo by nám vedelo pomôcť. Aj tak sme na väčšinu museli prísť sami. Čo by sme vtedy dali za mentora alebo konzultanta z nášho odvetvia, ktorý by nás vedel nasmerovať a motivovať. Toľko otázok, ktoré sme museli vyriešiť sami a teraz nám prídu tak jednoduché,“ spomína Miroslav.

,, V Národnom podnikateľskom centre, sme riešili sme nastavenie výrobných procesov a cenotvorby produktov. Zistili sme, že sme mali jemné odchýlky v receptúrach a niektoré výrobné náklady musíme účtovať iným spôsobom. Konzultácie prebiehali formou osobných stretnutí a video hovorov," hovorí Miroslav o jeho skúsenosti s Národným podnikateľským  centrom.

C91A1530.jpg

Nevzdali to

Miroslava a Zuzana sa spoločne pustili do výroby rastlinných nápojov a jogurtov aj napriek viacerým prekážkam. Ich cieľom je zachovať všetky cenné látky a chuť, a to i bez pridaného cukru a umelých aróm, emulgátorov či farbív. Pri výrobe využívajú najmä mandle, lieskové orechy a mak.

Dnes na Slovensku prevádzkujú e-shop, dve kamenné predajne a rastlinné produkty dodávajú do partnerských obchodov. ,,Radi by sme rozbehli viac vlastných prevádzok na Slovensku a v zahraničí. Tak isto by sme chceli expandovať s našimi produktami do Českej republiky a Rakúska,“ vysvetľuje Miroslav. V podnikaní uplatňujú ekologický prístup nepoužívaním plastových obalov, etikety sú papierové a väčšinu produktov na e-shope ponúkajú aj bezobalovo. Vytvorili si vlastný vratný systém na ich niektoré sklá a snažia sa používať najmä fair trade produkty.

Miroslav by svojmu mladšiemu ja poradil, aby sa nevzdával pri prvých ťažkých problémoch. ,,Predávať a vyrábať produkty bez aditív, ktoré sú v skle a musia byť v chlade je extrémne náročné, no dôležité je vytrvať, keď svojmu nápadu veríte a máte víziu,“ uzatvára Miroslav.

 

Viktória Kiripolská

Foto: Archív Nuttery

 

 

Klienti Národného podnikateľského centra: