Mysleli sme si, že ak chceme mať klientov v Amerike, musíme byť v Amerike

Slovenské riešenie Kontentino je známe v komunite slovenských aj zahraničných marketérov. Agentúram a firmám pomáha lepšie riadiť procesy pri plánovaní obsahu pre sociálne siete. Dnes ho používajú tisícky spoločností po celom svete. Firmu vedie Bohumil Pokštefl, ktorý porozprával aj o tom, ako sa odlišuje vnímanie sociálnych sietí v Európe, Amerike a Ázii.


Aká bola prvotná motivácia pre vytvorenie nástroja na riadenie obsahu pre sociálne siete?

Kontentino pôvodne vzniklo v reklamnej agentúre Triad. V tom čase síce existovali rôzne nástroje, ktoré pomáhali manažovať sociálne siete, ale boli zamerané na kalendáre, analytiku a podobne. Žiadny nástroj v tom čase neriešil kolaboráciu v rámci tímu, či schvaľovanie obsahu medzi agentúrou a klientom. V Triade preto chceli vytvoriť transparentnejší proces, aby pri schvaľovaní obsahu nevznikali chyby. Preto si pre interné potreby vyvinuli vlastný nástroj. Všetci s ním boli spokojní, fungovalo im to a aj ostatné agentúry oň prejavili záujem. Preto si v Triade povedali – poďme to skúsiť ponúkať ďalej. Pretože agentúr, ktoré majú podobný problém, je viac.

 

V ktorom procese ste sa do toho zapojili vy?

Ja som sa do Kontentina dostal v roku 2016. Bol som študent, ktorého bavil marketing a vyznal sa v ňom. Mal som už za sebou nejaké podnikateľské projekty a startupy. Po skončení školy som robil rok mentora pre jeden inkubátor v Amerike. Mal som na starosti market research a marketingové stratégie. Potom som sa vrátil z Ameriky späť na Slovensko a myslel som si, že budem robiť pre veľké konzultantské spoločnosti. Šiel som na pohovory, kde som úplne pohorel. Uvedomil som si, že toto nie je moja cesta.

Keď som sa vracal z Prahy domov, známy mi poradil, aby som vyskúšal robiť account manažéra v reklamnej agentúre. Tak som šiel na pohovor do Triadu. Tam rýchlo zistili, že na accounta nemám veľmi vlohy, ale navrhli mi, aby som skúsil rozbehnúť ich nový nástroj. Ja som aj tak nemal čo robiť a nedokázal som si predstaviť byť bez práce. Tak som tam šiel na tri mesiace, vyslovene na skúšku. Podarilo sa nám to však posunúť ďalej a celé to začalo dávať zmysel...


Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.


Kontentino dnes pracuje s viacerými veľkými sociálnymi sieťami. Podľa čoho pridávate nové funkcionality? Uvažujete napríklad aj nad novou sociálnou sieťou Clubhouse?

Momentálne máme pokryté v podstate všetky sociálne siete, teda okrem Google My Business. Keď sme pridávali nové siete, bolo to vždy na základe impulzu. Čo sa týka Clubhousu, ten zatiaľ nemá žiadne API. Zatiaľ ani nevieme, ako sa vyvinie, keďže je to nová sieť a bude sa časom formovať. Myslím si, že je to príliš čerstvé. Premýšľali sme napríklad nad TikTokom. Ani ten nemá API, no vedeli by sme tam spraviť prepojenie.

Nové funkcie pridávame na základe feedbackov od klientov, insightov z trhu a toho, čo sa na trhu deje. Vidíme, aké sú trendy, ako sa to celé mení. Máme aj interné diskusie, keď sa rozprávame o tom, čo dáva zmysel a čo prinesie najväčšiu hodnotu našej cieľovej skupine. Veľakrát nám klienti hovoria, urobte to takto. My sa ich snažíme presvedčiť, aby nám nehovorili, ako to máme spraviť, ale nech povedia, aký majú problém. Pretože často ich pohľad na riešenie nemusí byť najlepší. My sa môžeme zamyslieť a pomôcť im lepšie.

 

Ako Kontentino získava nových klientov?

Je to primárne online marketing. Zo začiatku nám super fungovala platená reklama na Facebooku, neskôr platená reklama na Google a tiež SEO optimalizácia spolu s obsahom. Máme aj rôzne alternatívnejšie kanály, ako sú fóra, ideme opäť skúšať Reddit. Je to teda taký mix online kanálov. Teraz sa ale snažíme premýšľať trochu inak a transformovať, pretože platená reklama je stále drahšia.

Nepremýšľame vo forme lievika, kde hore miniem napríklad 1 000 eur, získam 1 000 návštev a z toho sto registrácií. My premýšľame, ako nám naši používatelia môžu priniesť ďalších klientov, keďže už máme určitú používateľskú základňu. A nemyslím tým len klasické referral a podobne. Je to trochu komplexnejšia vec a snažíme sa tým meniť náš mindset. Zatiaľ sme len na začiatku a som zvedavý, ako nám to bude fungovať.

 

Ako plánujete budúcnosť Kontentina? Viete si nastaviť, koľko klientov, aký typ klientov a z akého segmentu budete mať?

Chceme sa stále zameriavať primárne na agentúry, prípadne značky. Tento rok ale spúšťame nový produkt zameraný na performance, teda platenú reklamu. Tam sa nám otvorí nový segment mediálnych a performance agentúr, takže trochu rozšírime našu cieľovú skupinu. V tomto nástroji bude Facebook a Instagram reklama, prípadne LinkedIn a Twitter. Bude to veľmi zaujímavé. Veríme, že od mediálnych a performance agentúr budeme dostávať veľa feedbacku a insightov, takže to vybudujeme spoločne. Zatiaľ tam je veľa neznámych, ale cieľ je jasný – chceme zjednodušiť tvorbu platenej reklamy.

 

V ktorých regiónoch máte najviac klientov? Odlišujú sa v niečom používateľské zvyklosti klientov naprieč krajinami?

Je to v podstate celý svet. Najsilnejší sme historicky v strednej Európe. Druhý silný región je Belgicko a Holandsko. Potom je to Amerika, Pobaltie, Južná Afrika, Austrália a Nový Zéland. A zvyšní klienti sú rôzne rozhádzaní.

Z pohľadu procesov v rámci agentúr a vzťahov s klientom je to vo všetkých regiónoch veľmi podobné. Najväčší rozdiel vidím v tom, že Amerika, západná a stredná Európa sú z pohľadu chápania sociálnych sietí omnoho ďalej ako napríklad Ázia. Tí sú pár rokov pozadu. Čo sa týka konkrétnych sociálnych sietí, Ázia je veľmi silná na Facebooku – platí to aj u mladých ľudí. U nás Facebook už starne a v Amerike dvojnásobne. V Amerike je silný Twitter, ktorý zbytok sveta a špeciálne stredná Európa až tak nerieši.


Spoznajte príbehy 15 podnikateľov, ktorí dokázali, že aj na Slovensku vznikajú svetové nápady. Stiahnite si brožúrku v PDF.


Dokážete všetkých týchto klientov obsluhovať zo Slovenska? Alebo uvažujete nad vytvorením kancelárií po celom svete?

Dokážeme. Najskôr sme si mysleli, že ak chceme mať klientov z Ameriky, musíme byť v Amerike. Ale nie je to úplne tak. Keďže sme online nástroj, dokážeme všetko riešiť z Bratislavy. Jediný problém, ktorý môže nastať, je customer support. Tam Američania čakajú dlhšie, kvôli časovému posunu. Ale oni sú zvyknutí aj pri iných nástrojoch a firmách, že odpoveď príde o deň alebo dva. My máme na supporte super rýchle odpovedanie, takže odpoveď dostanú hneď na druhý deň.

Problém môžeme mať v budúcnosti, ak by sme chceli zmeniť cieľovú skupinu. My sa stále zameriavame na malé a stredné podniky. Ak by sme sa rozhodli ísť viac up market a ísť po enterprise klientoch, potrebovali by sme mať predajcov v daných krajinách. Zatiaľ to ale nepotrebujeme a všetko dokážeme robiť z Bratislavy.

 

Kto: Bohumil Pokštefl

Firma: Kontentino

Čím sa zaoberá: Vytvorili online nástroj na plánovanie obsahu na rôznych sociálnych sieťach.