Vedci z Nitry vyvíjajú rozložiteľný jednorazový riad. Ich nápad ma šancu uspieť celosvetovo

Víťazný podnikateľský nápad Akcelerátora v regiónoch ponúka zelené a inovatívne riešenie jednorazového riadu. V rozhovore s účastníkom akcelerátora Tomášom Jamborom sa dozviete, ako nápad vznikol, ich víziu a o čom je EcoDish.

Najlepšie nápady sa rodia údajne v sprche. Ako vznikol váš nápad, a to vytvoriť rozložiteľný jednorazový riad? Kto všetko stojí za týmto nápadom?

Za vznikom myšlienky EcoDish stála súhra náhod. Spolu s kolegom Jaroslavom Michalkom pracujeme ako vedecko-výskumní zamestnanci v novo vytvorenom výskumno-inovačnom Centre Biofood FBP SPU v Nitre. Prostredníctvom našej fakulty sme sa dozvedeli o súťaži EIT Food Innovation Prizes. Súťaž je zameraná na inovácie, ktoré by mohli transformovať európsky agropotravinársky sektor smerom k trvalej udržateľnosti, a tak sme si povedali, prečo to nevyskúšať. V tom čase sme sa pohrávali s viacerými myšlienkami, ale nakoniec sme sa rozhodli pre kompostovateľný riad. Skutočnosť, že znečistenie jednorazovými plastami je enormné a že EÚ pripravuje legislatívu, ktorá ich používanie výrazne obmedzí,  nás utvrdilo v tom že toto je správna cesta. Zrazu sme teda videli problém, ktorý sme chceli ekonomicky a ekologicky vyriešiť.

S akým riešením ste prišli?

EcoDish  ponúka praktické riešenie pre konzumáciu jedál ale najmä ma pre životné prostredie viacero benefitov. Úplná biodegradácia do 60 dní, využitie regionálnych surovín a teda zníženie uhlíkovej stopy. Pridanou hodnotou riadu je aj to, že je možné ho druhotne spracovať do formy výživného kompostu pre rastliny alebo krmiva pre zvieratá.

Produkt 3.jpg

S podnikateľským nápadom EcoDish ste sa zúčastnili súťaže EIT Food Innovation Prizes, kde ste sa stali finalistami, hneď potom ste vyhrali prvé miesto v službe Akcelerátor. Ako sa vyvíjal váš nápad v akceleračnom programe NPC ?

Národné podnikateľské centrum nám zabezpečilo kvalitného a skúseného mentora, ktorý presne vedel čo potrebujeme. Ako sme postupne prechádzali akceleračným programom, lektori z rôznych oblastí  rozvoja podnikania prichádzali s novými a novými námetmi, ktoré dokonale zapadali do rozvoja projektu EcoDish. Prinútili nás zamyslieť sa nad mnohými aspektmi, čo nás posúvalo ďalej. Je skvelé, že v súčasnosti existuje takýto program, ktorý pomáha nielen rozvoju podnikania, ale aj rozvoju osobnosti. Okrem toho sa tešíme, že sme ako víťazi akceleračného programu postúpili do ďalšieho levelu a očakávame ďalší veľký prínos od inkubačného programu.

Sme veľmi radi, že aj na Slovensku existuje platforma, akou je akcelerátor Národného podnikateľského centra, ktorí pomáha ľuďom- vedcom, ako sme my, pretaviť prvotný nápad do realizovateľného podnikateľského plánu. Považujem takúto spoluprácu medzi výskumnými inštitúciami a podnikateľským sektorom za kľúčovú pre rozvoj inovatívnych riešení a ich uvedenie do praxe.

Mnoho revolučných nápadov skončilo na tom, že nezískali vstupný kapitál. Ako ste s vysporiadali s financiami vy?

Finančné prostriedky sú extrémne dôležité hlavne v prípadoch, ako je ten náš. Ideálny scenár je nájsť rovnakého nadšenca ako sme my, ktorý má zároveň veľa peňazí na investovanie. Zatiaľ sa však snažíme písať projekty a získavať granty na podporu podnikania, zapájať sa do súťaží a predovšetkým sa zviditeľňovať a hľadať ďalšie spôsoby získavania kapitálu. 

Myslíte že slovenský trh je pripravený na revolúciu v jednorazovom riade?

Udržať sa na slovenskom trhu je pre mnohé začínajúce start-upy naozaj veľmi náročné.  V prípade používania jednorazových plastových riadov sa však EÚ aktívne angažuje a v súčasnosti je na stole legislatíva, ktorá významným spôsobom ovplyvní nielen slovenský trh s jednorazovým riadom. Podnikatelia v gastrosektore, donáškové služby a reštaurácie ponúkajúce jedlo so sebou sa tak chtiac či nechtiac musia prispôsobiť tomuto trendu. Prichádza teda radikálna zmena a EcoDish chce pomôcť „bezbolestnému“ prechodu na nové, alternatívne možnosti. 

Som rád, že stále viac a viac ľudí začína myslieť ekologicky a teda predpokladám, že pre bežného spotrebiteľa nebude náročné prispôsobiť sa. Zároveň som vďačný za osvetu, ktorá vychádza najmä z rodín a škôl a tvorí sa tu nová, uvedomelá, zeleno-mysliaca generácia. Ak im teda ponúkneme kvalitný, na Slovensku vyrobený ekologický riad s pridanou hodnotou, každá záhradná oslava narodenín bude šíriť filozofiu firmy EcoDish ďalej.

ECODISH-spolocna-foto.jpgJaroslav Michalko a vpravo Tomáš Jambor

 

Jednorožce sú úspešne startupy, ktoré narástli do globálnych rozmerov. Budeme o vás počuť aj o pár rokov? Čo všetko chystáte v tomto roku?

Stojí pred nami ešte veľa výziev. Je potrebné dopracovať technológiu výroby, vysporiadať sa s požiadavkami na certifikáciu produktov, pre ktoré je potrebné splniť prísne legislatívne požiadavky, keďže ide o produkty, ktoré prichádzajú do priameho styku s jedlom. Potrebujeme založiť s.r.o., vytvoriť web stránku, otestovať produkt v reálnych podmienkach a uzatvoriť strategické partnerstvá s výrobcami. Veríme tiež, že sa nám v tomto roku podarí získať ďalšie granty na výskum a vývoj, keďže by sme chceli vyvinúť vlastnú plne automatizovanú linku na výrobu kompostovateľných jednorazových riadov a tiež rozšíriť portfólio produktov a popri tom neustále vylepšovať jeho vlastnosti. Obdobie koronakrízy je náročné pre podnikanie vo všeobecnosti a ešte viac pre podnikanie v gastrosektore. Musíme sa teda vedieť dostatočne rýchlo adaptovať na nové výzvy. Príležitosť vidíme najmä v oblasti výroby boxov pre donášku jedál a jedál so sebou.

Viete si predstaviť vaše taniere v reštaurácii s 3 Michelinskými hviezdami?

Momentálne sa tešíme z predstavy, že z našich tanierov si po skončení pandémie COVID budete môcť vychutnať poctivý hlivový guľáš niekde na dedinskom jarmoku. Postupne sa chceme presadiť na bežných eventoch, festivaloch, či dostať sa do obchodov. Michelinská reštaurácia nie je pre nás primárnym cieľom, ale boli by sme určite veľmi radi. Na druhej strane, radosť by bola o to väčšia, ak by sme mohli ponúknuť naše taniere prvej Michelinskej reštaurácii na Slovensku :-D.