Na čo si dať pozor pri tvorbe obchodných podmienok e-shopu

Mnohí majitelia kamenných obchodov museli počas pandémie transformovať svoje podnikanie do online a založili e-shop. V rozhovore s našim externým konzultantom JUDr. Jozefom Lukajkom, PhD. sa dozviete, na čo si dať pozor pri obchodných podmienkach e-shopu, kde nájdete bezplatné právne dokumenty a praktické príklady, ako sa vyhnúť právnym chybám.

Počas pandémie mnohí majitelia kamenných obchodov vytvorili e-shopy a gastro prevádzky pridali donášku svojich produktov. Líšia sa povinnosti predávajúcich v online priestore?

Online predaj podlieha iným zákonom a od toho sa odvíjajú aj iné pravidlá a povinnosti pri predaji. V kamennej predajni si kupujúci vie fyzicky uchopiť a prezrieť tovar. V online priestore to možné nie je, preto má kupujúci právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní od doručenia tovaru. Ak tovar nesplnil očakávania, môže ho v danej lehote vrátiť a od zmluvy odstúpiť. V praxi sú tieto, ale aj ďalšie špecifiká online predaja, častokrát zneužívané. Napríklad, keď spotrebiteľ používa tovar 13 dní, potom ho vráti a žiada vrátenie celej kúpnej ceny aj s poštovným. Pri obchodovaní v online prostredí máme teda pravidlá a podmienky predaja zásadne rozdielne ako pri predaji v kamenných obchodoch.


Prečo odporúčate podnikateľom rozdeliť obchodné podmienky pre podnikateľov a spotrebiteľov ?

Už viackrát som sa v praxi stretol s prípadmi, keď musel prevádzkovateľ e-shopu umožniť  dať kupujúcim živnostníkom rovnaké podmienky ako kupujúcim spotrebiteľom. Ak teda nie sú VOP rozdelené a potvrdí sa objednávka, na všetkých kupujúcich sa vzťahujú rovnaké podmienky. To znamená, že predávajúci sa k živnostníkovi správa rovnako ako k spotrebiteľovi a nevie si už zmluvné podmienky nastaviť flexibilnejšie. Predávajúci potom musí umožniť živnostníkovi odstúpiť od zmluvy v lehote 14 dní bez udania dôvodu a vybaviť reklamáciu ihneď (najneskôr do 30 dní). Rozdelené obchodné podmienky aj s návodom nájdete na stránke zodpovednýpodnikatel.sk

 

Rozhodli ste sa podať podnikateľom pomocnú ruku a vytvorili ste stránku, kde sú dostupné vzory základných právnych dokumentov pre e-shopárov. Aké vzory tu podnikatelia nájdu?

Podnikatelia ocenia najmä praktické návody ako použiť a upraviť jednotlivé vzory. Nájdu tu vzor reklamačného poriadku, obchodných podmienok, GDPR súhlasy, vzory tykajúce sa zamestnávania ale aj štátnych kontrol.

Internet je plný rôznych vzorov, častokrát sú však neaktuálne a pre konkrétne podmienky nepoužiteľné. Portál zodpovednypodnikatel.sk však neustále aktualizujeme a dozeráme na správnosť vzorov a k nim prislúchajúcich návodov. Zaviazali sme sa, že táto funkcia ostane pre podnikateľov aj naďalej bezplatná,  hovorí JUDr. Jozef Lukajka, PhD.

Na rôznych weboch a e-shopoch naprieč slovenským internetom sa často stretávame aj s nedostatočným spracovaním informačnej povinnosti. Pri kontaktných formulároch nie sú prelinkované Zásady spracúvania osobných údajov. Podnikatelia často nevedia, že v takomto prípade nie je potrebný Checkbox. Ako by to malo správne vyzerať?

Právne predpisy nám v súvislosti s informačnou povinnosťou a získaním súhlasu hovoria o preukázateľnej forme. Aj checkboxom vie podnikateľ preukázať získanie súhlasu alebo preukázanie splnenia informačnej povinnosti, je však potrebné dávať pozor na rôzne špecifiká. Napríklad:

 

Príklad č. 1 – Objednávkový formulár v e-shope

K uzatvoreniu zmluvy na diaľku nemôžete žiadať súhlas k spracúvaniu osobných údajov. Právnym základom je uzatvorenie zmluvy, t.j. ak by zákazník neposkytol meno, priezvisko, adresu a pod., tak by nebolo možné doručiť tovar. Žiadanie súhlasu je v rozpore so zákonom. Tu je nevyhnutné splniť informačnú povinnosť t.j. hypertextový odkaz na pravidlá ochrany súkromia – týmto sa preukáže oboznámenie.

 

https://lh6.googleusercontent.com/jRYXQqymOvDEvqFdmNIR_6SYJ5ZZ7xvpsui_eWICzjee0dID431X_dHXOgZiJJyS0guu_1WHwXH_VxXJj7OJfIQ6sy70TAHGGY2QpR_KI-JehDhArsyZDh3Uj7QvuyC-OeepxVox

 

Príklad č. 2 – Objednávkový formulár v e-shope

Text „Súhlasím s obchodnými podmienkami a so Zásadami o ochrane osobných údajov“ nie je správny.Správne má byť „Súhlasím s obchodnými podmienkami a oboznámil som sa so Zásadami o ochrane osobných údajov“ z dôvodu ako som uvádzal v príklade č. 1. Zásady o ochrane osobných údajov budú plniť informačnú povinnosť.

https://lh5.googleusercontent.com/kPVjdeCv-JY35-duAbR2pARzxIpf-hqVjuVEIbGLcN25gJ8DGNT_-yUa46fhZXEGYvy0rglezheaKev9RrgDymf3-roZTgbWEEX8tB9OSmjuUCaAyGgb4Q2EEQennIDSnBFSDC7k

 

Príklad č. 3 – Kontaktný formulár

Nie je nevyhnutné uvádzať konkrétne právne predpisy, avšak je potrebné hypertextovo odkázať na splnenie informačnej povinnosti.

Odporúčam skôr: „Zaškrtnutím tohto políčka súhlasím so spracúvaním osobných údajov podľa týchto podmienok“ (to, či to nazvete podmienky, pravidlá, zásady a pod. je v zásade jedno, dôležité je, aby v dokumente boli všetky zákonné informácie na splnenie informačnej povinnosti).

 

https://lh5.googleusercontent.com/HWy_tUX76JS9qgp7SYwsEqh-GaGQVHRO47APBUrSPX2KHVxIAaNqOzstnXaO1XGm_OfYRHT6bwG7m0uGdPkY4v3i1APFQ3a_35PGxGhbaLKk7S4BU2zPGrSQHr9MVPuQ00zqyqgO

 

Príklad č. 4 – Kontaktný formulár

Rovnako ako v príklade č. 3 odporúčam odkázať hypertextovým odkazom na dokument, ktorý obsahuje splnenie informačnej povinnosti, keďže aj k získanému súhlasu potrebujete splniť informačnú povinnosť tzv. informovaný súhlas.

Odporúčam skôr: „súhlasím so zasielaním občasných noviniek podľa týchto podmienok“.

 

https://lh6.googleusercontent.com/0se4zwMjOJDvDR4omoYISuAFtqKDy2Jmrjlfs6MuqitYHks5eoeE2E8rNEg9ovkHHbiW9RgON-cP-8tT_74SdE06oLNmyxWDsafdTrpFPS5nq4tmtmCTRNr0vfldwEvLzGmvTf7D

 

Príklad č. 5 – Prihlásenie k odberu newslettru

Vhodná forma - zrozumiteľná, jasná a zákonná. Obsahuje súhlas a aj hypertextový odkaz na dokument, ktorým splníte informačnú povinnosť.

 

https://lh6.googleusercontent.com/BRT8nzsRx6lI25LBNPzaWDSl4nsnvIoWVjE5tWQKxmpQuY7UIznUwNcSPJaiWyTg6pem-lCTNsyfeoohuqRCOmpnE04QXT9V6tw3t_0Fjds2-OmiXWzQoeUu2Uatsc9ietezcrKk