Na ceste za úspechom

ČÍTANIE NA LETO: Prišli k nám s nápadom, s túžbou realizovať ho a stať sa nezávislé. No chýbala im skúsenosť, poznatky, aby vlastnú víziu mohli uchopiť za ten správny koniec. Dnes sú z nich podnikateľky a plnia si sny. Predstavujeme vám príbehy žien, ktoré sa rozhodli s odvahou vplávať do búrlivých vôd biznisu. A darí sa im. Teší nás, že im na tejto ceste môžeme byť partnerom, vďaka ktorému sú schopné napredovať.

Martina Klúčiková - Modra tours

Ak budete niekedy vidieť chodiť po Modre, Svätom Jure či Pezinku ľudí s lampášmi alebo ich stretnete na niektorom z miestnych cintorínov, nezľaknite sa. Aj takéto výlety má v portfóliu Martina Klúčiková, miestna sprievodkyňa a majiteľka cestovnej kancelárie Modra tours.

Nespokojnosť s prácou, záľuba v cestovaní a histórii, skúsenosti so spoznávaním cudzích krajín, ale najmä láska k milovanej Modre doviedli Martinu k myšlienke založiť si vlastnú lokálnu cestovnú kanceláriu. „Pracovala som v oblasti, ktorá ma v podstate vôbec nezaujímala. Prácu, akú by som chcela, trh neponúkal. Tak som sa jednoducho motivovala myšlienkou, že keď nie je príležitosť, vytvorte si ju,“ opisuje Martina moment rozhodnutia. Nápad sa rodil postupne. Martina v minulosti veľa cestovala, pracovala na výletných lodiach a mala možnosť spoznať, ako funguje cestovný ruch v zahraničí. „Povedala som si, že veď my máme toľko pamiatok a krásy okolo seba. Treba ich len spropagovať a ponúknuť ľuďom. Tak sa to celé naštartovalo,“ spomína.

„Život je v podstate jednoduchý. Len my si ho komplikujeme. Vždy si musíte položiť otázku, čo najhoršie sa vám môže stať. Na všetko existuje riešenie.“

Po vyše dvoch rokoch od začiatku podnikania poskytuje rôzne služby pre záujemcov o spoznávanie krás Malých Karpát. Na svoje si prídu turisti, milovníci dobrých vín, ale aj nadšenci histórie či dobrodruhovia. Priznáva však, že začiatky neboli ľahké. Aj preto sa obrátila na osobnú koučku, ktorá jej pomohla posunúť biznis vpred. Pomocnú ruku Martine na jej podnikateľskej ceste poskytlo aj Národné podnikateľské centrum. V roku 2017 prostredníctvom sociálnej siete našla kurz podnikateľských zručností, ktorý neskôr absolvovala. „Je úžasné, že existuje takýto projekt pre budúcich podnikateľov,“ hovorí Klúčiková.

Okrem spomínaného kurzu Martina využila aj konzultácie s Michaleou Gallee zamerané na marketing na sociálnych sieťach. V súčasnosti jej pomáha konzultant Milan Fraňo. Vedie ju k tomu, ako si zlepšiť webovú stránku. „So službami som nadmieru spokojná. Obaja konzultanti sú veľmi profesionálni, príjemní a ľudskí. Teším sa z takejto spolupráce,“ pochvaľuje si Martina.

Koronakríza však neobišla ani Martinino podnikanie. I preto hľadá nové možnosti a chce ľudí presvedčiť, že čas strávený v prírode je pre nich veľkým benefitom. Aj nové produkty orientuje týmto smerom. „Snažím sa byť kreatívna. Robím veci, na ktoré doteraz nebol čas alebo som na ne nenašla odvahu,“ hovorí Martina.

V budúcnosti by chcela naďalej ponúkať mestské prehliadky, no predovšetkým vytvoriť dovolenkové pobyty v prírode Malých Karpát. Možno jej k tomu dopomôže jej záujem zúčastniť sa na podujatiach NPC o copywritingu či online sfére.

www.modratours.com

E3A5CBDF-FAE2-4E1A-B3A4-00A7254F28A3.jpeg

Vasilija Jovanovič a Rebeka Farkašová - eDetox

Študentky psychológie z Paneurópskej vysokej školy v Ružinove, učia deti komunikovať po starom. Hlavnou motiváciou podnikať bola ich láska k deťom, tímovej práci, ale predovšetkým záujem o zamestnanie, v ktorom im nebude nikto diktovať, čo a ako majú robiť. „Jednoducho sme mali sen a vedeli sme, že pokiaľ si ho nezrealizujeme samy, nikde inde sa nám to nepodarí.“

Bez elektronických zariadení a internetu, tak, aby sa deti opäť naučili komunikovať medzi sebou osobne, nie cez sociálne siete. To je hlavná myšlienka agentúry eDetox, ktorú založili študentky spoločne. Obe mali podobný pohľad na vec. K nápadu podnikať doviedla Vasiliju a Rebeku realita, s ktorou sa stretávali. A ako tvrdia, pasujú sa s ňou každý jeden deň vo svojom okolí.

„V dnešných rýchlych časoch, plných moderných technológií, zabúdame, aké dôležité sú sociálne zručnosti, sociálny kontakt, a najmä komunikácia zoči-voči. Záujem šíriť osvetu a učiť deti správne a zdravo využívať elektronické zariadenia bol pre nás prirodzenou reakciou,“ vysvetľuje Rebeka Farkašovská.

„V dnešných rýchlych časoch, plných moderných technológií, zabúdame, aké dôležité sú sociálne zručnosti, sociálny kontakt, a najmä komunikácia zoči-voči.“

Ak chcete dosiahnuť svoj podnikateľský sen a niečo zarobiť, je potrebné najprv okolie presvedčiť, že práve váš produkt alebo služba je to, čo momentálne potrebuje. Získať si priazeň rodičov, ktorú v súčasnosti majú, nebolo podľa ich slov vôbec jednoduché. Dnes však už vedia, že to, čo robia, robia správne – pretože rodičia im naďalej a opakovane zverujú deti do opatery. Podľa dievčat z agentúry je kľúčovým faktorom robiť prácu s láskou. Druhá strana to vycíti. Rovnako ako rýchlo zistí, keď vás práca nebaví.

O službách, ktoré ponúka SBA prostredníctvom Národného podnikateľského centra (NPC), sa Vasilija a Rebeka dozvedeli vďaka školskej exkurzii do NPC. A potom, ako tvrdia, to už šlo rýchlo. Nielenže mali možnosť prejsť sa priestormi SBA, ale aj zoznámiť sa so službami, ktoré SBA mladým, začínajúcim podnikateľom ponúka. „V našom podnikaní to bolo rozhodujúce. Od toho dňa sme oficiálne požiadali o prijatie a vzápätí začali využívať všetky možnosti,“ uviedla Rebeka. Vďaka pomoci, ktorú SBA ponúka, získali základné informácie. Tie im pomohli firmu založiť, rozbehnúť a neskôr aj rozvíjať a rozširovať formy podnikania.

„Vždy keď sme mali problém zistiť si nejaké informácie, prípadne nájsť človeka, ktorý by nám poradil s konkrétnymi vecami, obrátili sme sa na SBA, ktorá nám pomohla s riešením. Zatiaľ vždy úspešne.“ V rámci podnikateľského centra dievčatá z agentúry eDetox využili možnosť konzultácií s mentormi a expertmi z rôznych oblastí, zúčastnili sa na letnej škole a na viacerých workshopoch a prednáškach.

Tak ako ostatných podnikateľov, aj agentúru eDetox zasiahla koronavírusová kríza. Napriek tomu, že ich podnikanie je sezónnou záležitosťou a tábory prevádzkujú len počas letných a jarných prázdnin, mali, ako samy tvrdia, šťastie. Jarný tábor stihli zrealizovať tesne pred zavedením prísnych opatrení. Letnými tábormi zasa preklenuli obdobie medzi prvou a druhou vlnou epidémie.

Na druhej strane, čas strávený doma, najmä počas zákazu vychádzania, využili na ďalší rozvoj podnikania. Spomalenie života im prinieslo nové nápady a typ podnikania, ktorý plánujú onedlho oficiálne sprevádzkovať.

„NPC nám pomohlo firmu nielen založiť, ale aj rozbehnúť. Bez tejto pomoci by sme určite neboli tam, kde sme. Možno niekde na polceste. To je aj dôvod, prečo vo využívaní služieb SBA plánujeme pokračovať. V blízkej budúcnosti chceme zrealizovať ďalší veľký sen. Nebudeme viac prezrádzať, lebo už sme naplno v procese jeho realizácie. Držte nám palce,“ uviedla Rebeka Farkašovská.

http://www.edetox.sk

54514245_2324082477849466_859593607865171968_n.jpg

Beáta Voráková - Reform Design

Interiérovému dizajnu sa venuje už viac ako päť rokov. Odvtedy služby rozšírila o homestaging, poradenstvo v oblasti krásy či koučing. Prečítajte si príbeh firmy Reform Design, o ktorý sa s nami podelila jeho majiteľka Beáta Voráková.

Na začiatku hľadala Beáta spôsob, ako zladiť súkromný život s prácou. Chcela si vytvoriť dostatok času a venovať sa svojim záľubám, no zároveň zužitkovať talent, ktorý má. A to všetko spojiť do biznisu, ktorý by ju živil.

„Obracali sa na mňa známi a priatelia, aby som im poradila so zútulnením priestorov, rozmiestnením a výberom nábytku a materiálov v byte, dome či kaviarni. Pýtali si radu v oblasti vizáže alebo hľadali riešenie nejakého problému v ich živote,“ spomína na začiatky Beáta.

Už ako dieťa vzbudzovala prirodzenú dôveru okolia a to jej ostalo. Nie je vraj ničím výnimočným, ak sa jej zdôveria aj úplne cudzí ľudia. I to Beátu motivovalo absolvovať viaceré kurzy na získanie potrebných certifikátov. Jej podnikanie dnes stojí na troch pilieroch. Design home – interiérový dizajn a homestaging (príprava nehnuteľnosti na predaj s dôrazom na dizajn a efektívnu prezentáciu), Design you – poradenstvo v oblasti krásy a cvičenie s trénerom, Design life – služby životného kouča.

„Život nie je o tom, aby sme prečkali búrku, ale aby sme sa naučili tancovať v daždi.“

„Predošlé skúsenosti ma podnietili prinášať krásu do životov ľudí – do ich prostredia, ich zovňajšku aj vnútra. Aby poznali seba a aby si dopriali domov, kde je radosť žiť,“ hovorí o svojej motivácií Beáta.

Podnikateľské začiatky jej dali zabrať. Beáta potrebovala sama „robiť biznis aj pracovať na biznise“. Musela si nájsť zákazníkov a poskytovať kvalitné služby, tvoriť branding, web a cashflow. Keďže portfólio jej služieb je široké, zaberá jej veľa času a stále je veľkou výzvou. Postupne sa musela naučiť delegovať prácu. Pomoc v neľahkej situácii jej poskytlo aj Národné podnikateľské centrum.

Na prvé podujatie, kurz pre nepodnikateľov, prišla na popud kamarátky. V období, keď len zvažovala, či sa pustiť do podnikania, akú službu či produkt ponúknuť. „Vtedy som v tom nemala jasno. Nenapadlo mi, že moje záľuby sa dajú skombinovať do podnikania a povolania,“ hovorí Beáta.

Odvtedy využila mnohé služby, offline či online podujatia aj individuálne krátkodobé poradenstvá na rôzne témy.

„Dlhodobé individuálne poradenstvo mi, žiaľ, nebolo schválené. No mala som šťastie zúčastniť sa na najväčšej technologickej konferencii na svete Web Summit, ktorá združuje zakladateľov a riaditeľov technologických spoločností, rýchlorastúcich startupistov a politikov. Okrem obsahovej stránky podujatí zameraných na napredovanie v digitalizácii a neprespatie doby sa mi naskytla príležitosť spoznať zaujímavých ľudí, hoci len na diaľku,“ hovorí nadšená Beáta.

Ani v dnešnej zložitej situácii nechýba Beáte drive či nadšenie. Hovorí, život je ustavičná zmena a prekážky treba prekonať. Aj tie, ktoré jej dnes v biznise postavila koronakríza, vníma skôr ako príležitosť vyjsť z komfortnej zóny a učiť sa novým veciam. Prispôsobovať sa technologickým trendom pri oslovovaní klientov a komunikácii s nimi.

„Som rojko. Mojím snom je stať sa Podnikateľkou Slovenska. Rozšíriť a zautomatizovať poskytované služby a potom expandovať do ďalších krajín EÚ,“ prezrádza Beáta.

www.reformdesign.sk

RD_2.JPG

Autorky textov: Petra Palenčárová, Martina Gyenes