Mäkké zručnosti potrebuje každý, kto sa chce uplatniť na pracovnom trhu - dnes aj v budúcnosti

Podnikateľská kompetencia je jednou z kľúčových kompetencií, ktoré potrebujeme rozvíjať pri príprave žiakov do neznámej budúcnosti pracovného trhu, ktorý sa rýchlo mení. Technologická revolúcia, demografické zmeny, ale aj nepredvídateľné udalosti posledných rokov ako je pandémia COVID-19 a vojna na Ukrajine ukazujú, že schopnosť adaptovať sa a flexibilne reagovať je pre nás nevyhnutná.

Pojem „podnikavosť“ môžeme chápať v širšom aj užšom význame. Užšie chápanie podnikavosti sa zameriava na rozvoj tých kompetencií, ktoré sú potrebné pre zakladanie firiem, pričom širšie vnímanie slova podnikavosť znamená rozvoj takých zručností, ako sú napríklad kreativita, komunikácia, spolupráca, kritické myslenie, či schopnosť vidieť príležitosti. A teda ide o rozvoj súboru mäkkých zručností, ktoré potrebuje každý jednotlivec, aby sa vedel uplatniť na pracovnom trhu, či už ako zamestnanec alebo ako podnikateľ.

Práve o rozvoj podnikavosti v širšom zmysle slova sa snaží aj Slovak Business Agency prostredníctvom svojich aktivít.

SBA v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska pripravila analýzu  globálnych trendov v podnikateľskom vzdelávaní a prieskum zameraný na súčasnú situáciu v oblasti podnikateľského vzdelávania na Slovensku z pohľadu riaditeľov škôl, učiteľov a študentov, resp. žiakov základných a stredných škôl zo všetkých regiónov Slovenska. Keďže podnikateľské vzdelávanie začína už v materských a základných školách, je zaujímavé vidieť zistenie Centre for Curricular Redesign, ktoré definuje 4 základné piliere vzdelávania budúcnosti. Okrem vedomostí a zručností pridáva charakter a to, ako premýšľame o sebe a ako sa adaptujeme, čo spadá pod pojem meta-vzdelávanie.

graf.png
Viac o záveroch tejto analýzy sa môžete dočítať v zhrnutí tohto prieskumu TU.